Naar inhoud

Op-de-bonnefooi-marketing: moed om te experimenteren

Ze staan weer overal online. De ‘check voor vertrek’-lijstjes van drogisterijketens tegen vakantiestress. En wie herkent ‘t niet? Geen tijd om zelf na te denken. Of vertrouwd met je ‘huisdeo’ op de bonnefooi naar Zuid-Italië. Checklists zijn gewild, ook bij professionals. Vijf-tot-zeven-stappen-modellen en lijstjes richting succes vinden gretig aftrek. Maar de wereld is te complex voor de schijnzekerheid van lijstjes. Het komt aan op moed om te experimenteren.

Daarvoor bestaan geen checklists. En dat is ook helemaal niet nodig. Met vindingrijkheid worden we zo ongeveer geboren. Spelenderwijs leren we als kind hoe de wereld werkt. En raken we steeds inventiever. Logisch dat we op vakantie de lokale supermarkt voor een vergeten tandenborstel zo weten te vinden.

Onvoorspelbaar

Hoe verslaafd zijn kenniswerkers aan checklists, vraag ik me weleens af. De werkvloer is zoveel onvoorspelbaarder dan een willekeurig ‘managementboek-van-het-jaar’ doet vermoeden. Wat doet de invoering van een customer of employee journey bijvoorbeeld met bedrijfscultuur? Cultuur is als die exotische vakantiereis en te lange ‘trektocht’ door het regenwoud. Je komt er niet met een anti-muggen-crème. Maar met het accepteren van onverwacht taaie gebeurtenissen. Door ‘in-het-moment’ te blijven – niet elke vakantiedag is leuk – word je een ‘rijker mens’. Het maakt je inventiever.

Experimenteren

Hoe vaak zijn ‘à-la-minute’-bedachte oplossingen niet effectiever dan welke checklist dan ook? Oude top-down-organisaties waren niet bepaald uitnodigend om als medewerker bij verandering het verschil te maken. Elk managementteam weet inmiddels beter. De transformatie komt van onderaf. Dus moet je anders sleutelen aan teamontwikkeling, ‘agile’ organisatiecultuur of klantcontact. Soms is het beter de checklist dan even te laten liggen. Mensen houden nu eenmaal niet van verandering. Digitalisering, big data en kunstmatige intelligentie zijn veelbelovend. Maar hoe blijf je als organisatie in een transformatie wendbaar?

Marketeers als gids

Gidsen

Verandering draait niet op verstand of kennis maar op emotie en de onderstroom. Wie kent die hippe Amerikaanse term VUCA niet, het begrip dat op zoveel neerkomt als snel veranderend, onzeker, complex en vaag of dubbelzinnig. Standaardoplossingen zijn ontoereikend. Het komt aan op persoonlijke vindingrijkheid en het vermogen te experimenteren. Maar ook om te leren leven met onvoorspelbaarheid en risico’s. Juist marketeers staan voor de uitdaging om organisaties door die verandering te gidsen. In die omgeving is het voor de professional soms de uitdaging alle marketingkennis even thuis te laten. De ander helpen bij verandering vraagt een manier van ‘zijn’ – niet met inhoudelijke kennis maar vanuit inzicht in jezelf als mens. Daarmee kun je effectiever ‘gidsen’ in plaats van sturen.

Marketeers met zelfkennis

Ruim driekwart van de cultuurveranderingen stagneert of lukt helemaal niet. In mijn optiek helpt zelfkennis bij formele en informele leiders om daarin verandering te brengen. Wat beweegt, raakt of belemmert je als mens? Wat drijft je als professional? En wat is je eerste reflex als het spannend wordt in de samenwerking? Speelt de angst, het (zelf)oordeel of cynisme op? Belangrijke afweermechanismen van het menselijk ego – maar de vraag is hoe we ons zelf laten leiden door dat ‘persoonlijke script’. Hoe groter de individuele zelfkennis in een team met professionals, hoe veerkrachtiger en sterker de teamprestatie of samenwerking.

Rolmodel en moed

Ik zie de marketeer als rolmodel voor het ‘experimenteergedrag’ van bedrijven. Dit geldt in mijn optiek eigenlijk voor elke professional, van communicatie-, merk- tot HR-specialist. Persoonlijk leiderschap en zelfkennis is onmisbaar. Want minder sturen vanuit een dichtgetimmerde methodiek of aanpak kan spannend zijn. Misschien moet je ervoor uit een dagelijkse routine of professionele gewoonte. Of je wil een snel en concreet resultaat. Maar experimenteren vraagt moed en tijd. En soms moet je ‘dienend’ leiden zonder planmatig te sturen op eigen doelen. Collega’s hebben ruimte nodig om te wennen. Of een dialoog met klanten of collega’s die tijd en geduld vraagt.

De moedige professional

‘Spelender-wijs’ aan de slag

Experimenteren zie ik als een vaardigheid die je kunt leren. Zoals je op de ‘bonnefooi’ op vakantie gaat en iets bent vergeten. Je hebt een globale bestemming in je hoofd. Maar ter plekke neem je pas de beslissing waar je overnacht. Dat vraagt wat improvisatie hier en daar. Kunstenaars zijn er meesterlijk in. Denk aan het improvisatietheater van Boom Chicago of jazzmuzikanten die jammen. Zij werken zonder vooropgezet plan. En laten zich ter plekke inspireren door de ‘vibe’ van het publiek. Natuurlijk beheersen ze hun vak. Om te kunnen spelen met ‘het moment’. En in te spelen op de zaal. Maar altijd ‘spelender-wijs’.

A l’improviste werken

Je mist de vijf stappen?

  • Ga dit jaar op de bonnefooi met vakantie.
  • Laat de vakantiechecklist voor wat die is.
  • Neem geen managementboek mee.
  • Doe onderweg de dingen die je nooit doet.
  • En trek eenmaal terug opnieuw je plan.

Ik wens je een goede reis en fijne vakantie!

Folkert Oosting is naast een begenadigd pianist werkzaam als communicatieadviseur bij Improvisie. Hij speelt en spreekt samen met Alex Simu tijdens 'Next Leadership in 1 Day', het evenement dat op donderdag 8 maart 2018 plaatsvindt op Landgoed Leusderend in Leusden. Op deze dag worden jou de handvatten aangereikt om de processen, die ingrijpend veranderen door de digitale transformatie, effectief te managen. Dat gebeurt gedurende verscheidene interactieve sessies aan de hand van succesvolle praktijkvoorbeelden uit het bedrijfsleven, de non-profit-sector en de sport.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie