Naar inhoud

Op vakantie met elektrische auto nog lastig

In de noodzakelijke drang naar een schoner milieu is de afgelopen jaren de aanschaf van elektrische auto van overheidswege sterk gestimuleerd. Dit type auto is dan ook een vast onderdeel van het Nederlandse straatbeeld geworden. Wel heeft het voertuig een duidelijke beperking: iedere 150 tot 200 kilometer dient het vehikel opgeladen te worden. En met name in Zuid-Europese landen is het een behoorlijke opgave een laadpaal te vinden.

Meerdere keren opladen

Deze conclusie trekt de vergelijkingswebsite goedkoopsteautoverzekering.net op basis van desk research. Voor kleine afstanden is de elektrische auto eenvoudig te hanteren. Maar tijdens de rit naar een vakantiebestemming dient de auto meerdere keren opgeladen te worden. Hoewel er steeds meer oplaadpunten bij komen, valt dit in sommige gebieden nog tegen. Vooral in Zuid-Europese landen is dat het geval.

Probleem in Zuid-Europa

Spanje, Italië en Griekenland zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek na Frankrijk en Duitsland de meest populaire vakantiebestemmingen. Maar voor de bezitter van een elektrische auto zijn deze landen niet eenvoudig te bereizen. In Italië en Spanje valt de situatie nog mee. Daar zijn respectievelijk 1063 en 733 oplaadpunten te vinden. In Portugal wordt het al lastiger, met in totaal slechts 457 oplaadpalen. Griekenland is het minst ingericht op de elektrische auto. Daar zijn slechts 24 mogelijkheden om de auto op te laden.

Oplaadpunten in Nederland

Ter vergelijking: Nederland telt 6237 oplaadpunten. Deze zijn essentieel, want als de stroom op is dan kan de bezitter van een elektrische auto weinig doen. Een jerrycan biedt geen uitkomst, zoals bij een tekort aan benzine wel het geval is. Daarom wordt ook wel gesproken van 'range anxiety': de angst om de eindbestemming niet te halen.

Snelladers als service

Zes studenten uit Eindhoven bewezen vorig jaar dat het wel degelijk mogelijk is om met de elektrische auto door Europa te rijden. Zij deden ook landen als Spanje en Italië aan. Na hun reis concludeerden zij dat veel bedrijven het aanbieden van snelladers als service beschouwen. Daardoor waren er onderweg genoeg snelladers te vinden. Er is dus wel een groei zichtbaar. Toch zegt dit niet alles. In de Zuid-Europese landen zijn de oplaadpunten vooral gecentreerd in grote steden en aan de kust. Daardoor is de dekkingsgraad laag en is het vinden van een oplaadpunt op het platteland nog steeds een lastige taak.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie