Naar inhoud

Opkomst blockchain baart financiële professional geen zorgen

Ruim de helft van de Nederlandse organisaties (52%) is al ver met het ontplooien van initiatieven op het gebied van blockchain of zelfs de inzet van deze innovatieve technologie. Ondanks dat veel bedrijven zich focussen op de mogelijkheden van deze nieuwe technologie – die ervoor zorgt dat trusted third parties niet meer nodig zijn – is bijna driekwart van de Nederlandse financiële professionals (73%) ervan overtuigd dat zijn baan over tien jaar nog bestaat.

Opvallend is dat met name de professionals in de sector transport en logistiek (92%) verwachten dat zij de komende tien jaar nog blijven zitten waar zij zitten. Dit terwijl de meeste financiële professionals (23%) denken dat blockchain, naast de financiële sector, juist het meest gaat losmaken binnen de logistieke branche. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 300 financiële professionals en chief finance officers in Nederland. De analyse is uitgevoerd door Onguard, een onderneming die zich richt op order to cash. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in de ‘FinTech Barometer 2018’.

Kansen blockchain

Vier van de vijf financiële professionals (83%) zien kansen in de opkomst van blockchain en smart contracts. De top drie kansen volgens hen zijn efficiency (20%), nauwkeurigheid (17%) en een grote afname in kosten (15%). Ook verwacht driekwart van de ondervraagden dat zijn organisatie op den duur gaat werken met smart contracts. Dit zijn slimme contracten vastgelegd in een blockchain die reguliere contracten, die we gebruiken voor bijvoorbeeld hypotheken, verzekeringen of erfenissen, kunnen vervangen. Deze contracten kunnen zichzelf handhaven. Ruim een op de drie (37%) verwacht zelfs al binnen een jaar te gaan werken met deze smart contracts.

Aftasten impact

“De blockchain-technologie is veelbelovend en is er een waar bedrijven op voorbereid moeten zijn”, aldus Marieke Saeij, chief technology officer bij Onguard. “Wat de gevolgen van deze technologie zijn voor de financiële functies binnen bedrijven is echter nog abstract. De technologie is er en bedrijven zijn ermee aan het experimenteren. Maar voordat het echt gaat doorbreken, is nog één ding heel belangrijk, namelijk vertrouwen. Bedrijven moeten vertrouwen krijgen in de veiligheid en het gebruik van de technologie. Bovendien moet er wederzijds vertrouwen ontstaan tussen bedrijven die hier gebruik van gaan maken. Ook wij tasten de technologie af en kijken welke impact het gaat hebben op enerzijds het proces en anderzijds de mensen achter onze software. Of de banen van vandaag over tien jaar nog bestaan, is de vraag. Maar dankzij deze nieuwe technologie komen er waarschijnlijk ook weer banen bij.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie