Naar inhoud

Opkomst van marketingtechnologie vereist meer diversiteit

De vraag naar marketingtechnologie groeit exponentieel. Het gerenommeerde onderzoeksinstituut Gartner voorspelt niet alleen dat 50 tot 65 procent van de marketeers in het komende jaar meer aan marketingtechnologie gaat besteden, ook is de verwachting dat chief marketing officers in 2017 meer aan IT zullen uitgeven dan chief information officers. Deze voortgaande digitalisering vereist echter wel diversiteit op werkvloer. Tijd derhalve meer vrouwen enthousiast te maken voor de techniek die onlosmakelijk verbonden is aan het marketingvak.

Opkomst van marketingtechnologie

Gartner stelt ook dat de opkomst van marketingtechnologie gezorgd heeft voor een nieuwe rol binnen bedrijven: de chief marketing technologist (CMT). Op dit moment heeft 81 procent van de grote bedrijven al een CMT in dienst en nog eens 8 procent van de grote bedrijven verwacht er een aan te stellen in de komende twee jaar. Daar komt nog bij dat het aantal MarTech-aanbieders sinds 2011 verdrievoudigd is.

Kansen op de arbeidsmarkt

“Dit biedt veel kansen op de arbeidsmarkt, maar toch blijft het aantal vrouwen werkzaam in de technologie, en ook in MarTech, beperkt”, stelt Anouk de Wolff, head of talent bij Relay42, een onderneming gericht op datamanagement. “Wij verbinden mensen die de ambitie hebben om de toekomst van marketing vorm te geven. Als een MarTech-aanbieder die voor 45 procent uit vrouwen bestaat, willen wij de discussie leiden over de kansen die er op dit gebied zijn voor ambitieuze vrouwen en meisjes in tech.”

Rol van vrouwen versterken

Hierin wordt de onderneming gericht op datamanagement ondersteund door SheSharp, een stichting die tot doel heeft de rol van vrouwen in de technologiewereld te versterken. De non-profit organisatie doet dit door het organiseren van diverse meet-ups, programmeerlessen en interactieve hackatons Eerder organiseerde SheSharp onder andere bij Google een event over online presence en bij Uber over vrouwen als disruptors.

Op 21 maart 2017 organiseren SheSharp en Relay42 'Girls in MarTech: Setting the Scene for the Future' in Pand Noord in Amsterdam. Dit is het eerste MarTech-event in Nederland waar vrouwen centraal staan. Met dit event willen de organisatoren vrouwelijke professionals kennis en ervaring laten uitwisselen over de wereld van marketingtechnologie.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie