Naar inhoud

Opkomst zelfscannen en contactloos betalen in de supermarkt

Retailers zagen zich de afgelopen maanden genoodzaakt – en zelfs verplicht – om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Dat geldt zeker ook voor supermarkten. Supermarktmedewerkers stonden – én staan – in de frontlinie en verzetten enorm veel werk om de grote vraag vanuit de consumenten op te kunnen vangen. De manier waarop we boodschappen doen, is sinds de komst van COVID-19 voorgoed veranderd. Maar boodschappen doen in de fysieke winkel – met de nodige aanpassingen – blijft de voorkeur genieten van de Nederlanders.

Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van technologiebedrijf Manhattan Associates.

Zelf voorzorgsmaatregelen nemen

Ruim de helft van de Nederlanders (53%) heeft tijdens de eerste – intelligente – lockdown vaker of zelfs uitsluitend gebruikgemaakt van zelfscannen en contactloos betalen om zo min mogelijk fysiek contact met mensen te hebben. Daarnaast heeft 59 procent zelf voorzorgsmaatregelen genomen, zoals het dragen van een mondkapje en het gebruiken van desinfecterende handgel of handschoenen tijdens het doen van boodschappen. Consumenten blijven ook nu de supermarkt bezoeken, maar alleen wanneer zij zelf maatregelen nemen om dit op een veilige manier te kunnen blijven doen.

Online boodschappen doen populairder

Hoewel het onderzoek leert dat het merendeel van de Nederlanders de voorkeur geeft aan offline boodschappen doen, neemt de populariteit van online boodschappen doen wel gestaag toe. Voor de pandemie deed minder dan een tiende van de Nederlandse consumenten (8%) zijn boodschappen online (8%) en dit aantal nam toe tot 13 procent tijdens die eerste – intelligente – lockdown. Dat is een aanzienlijke stijging van ruim 60 procent.

Minder vaak naar de supermarkt

Een andere maatregel die Nederlanders nemen om boodschappen te blijven doen in de supermarkt, is het aantal bezoeken per week verminderen om contactmomenten zo veel mogelijk te beperken. Normaal gesproken gingen Nederlanders gemiddeld bijna drie keer per week (2,9 keer) naar de supermarkt. Die frequentie verminderde tijdens de eerste piek van de COVID-19-pandemies naar gemiddeld net twee keer per week (2,3 keer). Opvallend is dat consumenten verwachten ook na de pandemie minder vaak naar de supermarkt te gaan dan voorheen.

Transitie levensmiddelenbranche

“Met uitzondering van de gezondheidszorg is geen enkele andere bedrijfstak meer zichtbaar geweest tijdens de eerste piek van het aantal besmettingen met het coronavirus dan de levensmiddelenbranche”, duidt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux & Duitsland bij Manhattan Associates. “Het is dus niet verrassend dat deze sector er vandaag de dag anders uitziet dan voor de pandemie. Om aan de vraag van de consumenten te voldoen, kun je onder andere denken aan – waar mogelijk – bredere gangpaden, meer gebruik van contactloze betalingen en in staat zijn om de voorraad daar te krijgen waar deze het meest nodig is – ongeacht het kanaal.”

Verandering van de klantwensen

“De supplychain evolueert en past zich aan. Deze onzekere tijden zijn zonder twijfel uitdagend, maar tegelijkertijd biedt het mogelijkheden om onderscheidend te zijn en toekomstbestendigheid te demonstreren. Nieuwe technologieën zijn immers net zo flexibel, wendbaar en innovatief als de veranderende wensen van je klanten. Anticiperen en snel reageren op de situatie zorgen ervoor dat – van het distributiecentrum tot aan de levering aan de consumenten – snel en bovenal veilig kan worden gehandeld. En dat is waar het nu om draait.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie