Naar inhoud

Opmars digitale folder houdt bereik papieren folder op peil

13 miljoen Nederlanders lezen wel eens reclamefolders. Daarmee blijft de folder onverminderd populair. Wel is een verschuiving zichtbaar Het aantal digitale folderlezers stijgt. 7 procent (+2%) leest alleen digitale folders en 34 procent (+3%) leest zowel papieren als digitale reclamefolders. Deze stijging gaat echter nauwelijks ten koste van de papieren folder. Nog steeds leest 55 procent van de Nederlanders alleen een papieren folder. Daarmee blijft het totale folderbereik op peil.

Folderlezers en niet-folderlezers

Dit blijkt uit de ‘NOM Folder Monitor 2017’, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De onderzoeksresultaten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.616 respondenten hebben de vragenlijst dit jaar ingevuld.

Verschil papier en digitaal

Het op de hoogte zijn van aanbiedingen en het bepalen waar te kopen zijn vaak genoemde redenen om fysieke en digitale folders te bekijken. Opvallend is dat het opdoen van inspiratie en cadeau-ideeën steeds belangrijker wordt gevonden. Het onderzoek toont ook een opmerkelijk verschil: de papieren folder wordt in hoge mate ter ontspanning gelezen, ‘folders zijn leuk’, terwijl de digitale folder meer gebruikt wordt om producten te vergelijken en informatie over producten op te zoeken. De beide foldertypen hebben een andere functie en versterken elkaar hiermee.

Medium dat aanzet tot actie

De onderzoeksresultaten laten zien dat met 41 procent de folder het belangrijkste medium is voor hulp bij aankoopbeslissingen. Bij 43 procent van de huishoudens bepalen folders het boodschappenlijstje en de helft van alle folderlezers koopt regelmatig een product uit een folder. De fysieke en digitale folder is daarmee een krachtig communicatiemiddel dat aanzet tot actie.

Reden stickers plakken verandert

“Het onderzoek laat zien dat de rol van de folder stevig verankerd is”, zegt Stephan van den Eijnden, voorzitter van DDMA Businessgroep Verspreidingen. “Het huidige systeem met NEE/JA- en NEE/NEE-stickers werkt, al verandert de reden waarom mensen deze stickers plakken. Zo blijkt dat alternatieven zoals digitale folders belangrijker worden. Recente initiatieven die de individuele keuzes binnen het folderpakket mogelijk maken, blijken ook een nieuwe doelgroep aan te boren: het Nederlandse huishouden met sticker dat toch graag een pakket met papieren folders naar keuze ontvangt.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie