Naar inhoud

Oproep: Doe mee met de ‘Nationale Klantgedrevenheid Monitor’

Klantgedrevenheid is momenteel relevanter dan ooit. Want als je als organisatie je beslissingen en acties baseert op de behoeftes en feedback van klanten, maak je de grootste kans op duurzaam succes. Daarom voert onderzoeks- en adviesbureau Blauw Research ook dit jaar tijdens de COVID-19-pandemie de ‘Nationale Klantgedrevenheid Monitor’ uit. Met een korte klantgedrevenheidstest wordt direct inzicht gegeven in hoe jij scoort ten opzichte van andere organisaties in jouw sector en worden concrete handvatten gegeven om een stap verder te komen in klantgedreven ondernemen.


Klantgedrevenheid onder druk en daardoor extra belangrijk

Stapje voor stapje zijn veel organisaties de afgelopen jaren bezig geweest om meer klantgedreven te worden. Zowel online als offline hebben bedrijven en instellingen continu geprobeerd om de klantreis te optimaliseren. En dan is er ineens COVID-19! Met allerlei gevolgen, zoals sterk veranderende klantbehoeftes en ander klantgedrag. Hoe wordt met deze bijzondere en unieke uitdaging omgegaan en hoe kan toch dicht bij de klanten worden gestaan?

Geïnspireerd op de opinie van verschillende experts uit het marketingvakgebied waaronder Steven Van Belleghem, zijn zes belangrijke uitdagingen op het gebied van klantgedrevenheid te definiëren:

  1. Echtheid – De menselijke maat en empathie spelen bij de interactie met klanten een belangrijkere rol dan perfectie. Het online proces én het offline proces moeten daarbij in de basis op orde zijn, gemakkelijk zijn en consistent verlopen. Het verschil maak je met een persoonlijke benadering, echt luisteren, proactief handelen en de human touch.
  2. Purpose – Klanten zien steeds meer het belang van hun eigen gezondheid en die van de natuur. Dit speelt een grotere rol in hun oriëntatie, besluitvorming en aankoopgedrag. Organisaties die maatschappelijk verantwoord handelen of purpose-gedreven zijn, hebben daarbij een streepje voor.
  3. Verbinding – Er ontstaat extra behoefte aan waardevolle verbinding dichtbij of met dierbaren. Het contact met vrienden, familie en organisaties in de directe omgeving worden weer meer op waarde geschat. Organisaties die zich in hun klantgedrevenheid richten op promotors, kunnen hier natuurlijk de vruchten van plukken.
  4. Bewijsvoering – Door de enorme toename aan informatiebronnen en daarmee ook de desinformatie, komt er een herwaardering van gedegen onderzoek, diagnoses, kennis en advies. Richt je bij het invullen van de directe behoefte van de klanten – naast de passende belofte – nog meer op de juiste bewijsvoering.
  5. Omnichannel – Het zelf kunnen beslissen waar, wanneer en hoe iets wordt gedaan, wordt nog belangrijker. Als organisatie kun je hier op inspelen door een omnichannel aanpak te hanteren met voldoende ruimte voor een vorm van maatwerk.
  6. Aanpassingsvermogen – Door onverwachte gebeurtenissen en de snelheid waarmee deze zich soms voltrekken, wordt nog meer het belang ingezien van het aanpassingsvermogen. Een organisatiecultuur die agile is, experimenteert en innoveert, is daarbij een belangrijke ondersteuning.

Doe de test en zie hoe je scoort in jouw sector

Afgelopen jaren heeft Blauw Research in kaart gebracht in welke van de vijf fases van klantgedrevenheid organisaties in Nederland verkeren. Daarmee is een benchmark opgebouwd, waarmee je ontdekt hoe klantgedreven jouw organisatie is en hoe je scoort ten opzichte van andere organisaties in jouw sector. Daarnaast worden direct een aantal tips uit de praktijk gegeven die je helpen om een stap verder te komen in klantgedrevenheid. Vul de korte, prikkelende klantgedrevenheidstest in en laat je inspireren voor een betere klantbeleving.

Half juni 2020 worden de belangrijkste inzichten uit de ‘Nationale Klantgedrevenheid Monitor 2020’ gepubliceerd. Als deelnemer aan het onderzoek krijg je de resultaten als eerste toegestuurd. Daarmee wordt je organisatie geholpen om klantgedrevenheid naar een hoger plan te brengen in deze bijzondere tijden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie