Naar inhoud

Optimaal gebruik van een productinformatiemanagementsysteem

Nu consumenten van steeds meer kanalen gebruikmaken om zich te oriënteren op een eventuele aankoop, is het bieden van juiste, relevante en actuele informatie – offline en online – over producten en diensten essentiëler dan ooit. Het managen van grote hoeveelheden productinformatie gebeurt in toenemende mate met een systeem voor productinformatiemanagement (PIM). Een PIM-systeem stelt namelijk op één plek de waarheid over alle producten – materieel en immaterieel – beschikbaar.

Om het werken met een dergelijk systeem verder te optimaliseren, heeft de expertgroep ‘Product Information Management’ van kennisnetwerk ShoppingTomorrow zich gericht op personalisatie en het ontwikkelen van een high-performance PIM-oplossing. De bevindingen van de experts zijn vastgelegd in het gelijknamige onderzoeksrapport, dat mede mogelijk is gemaakt door IT-dienstverleners Bynder, inRiver en Squadra.

Productinformatiemanagement

De grote uitdaging bij het gebruik van een PIM-systeem is het snel mee kunnen bewegen met allerlei nieuwe ontwikkelingen, zoals de personalisatie van het productaanbod. Personalisatie zorgt ervoor dat online content – waaronder productinformatie – afgestemd wordt op de individuele klant. Dit is afhankelijk van de context – denk aan de leeftijd, het geslacht, de locatie en de persoonlijke voorkeuren van die klant. Het doel is een betere klantervaring te creëren om zo de aankoopkans te vergroten en daarmee de omzet te verhogen. Maar niet alleen klanten kennen een specifieke context, dit geldt ook voor producten. Hierbij kun je denken aan de motivatie zoals noodzaak of verlangen, de prijs, de aankoopfrequentie, de gebruikswijze en de waarschijnlijkheid van een herhalingsaankoop.

Personalisatie in het online domein

Personalisatie wordt de komende jaren bij vrijwel alle online spelers ingezet om nog relevanter te kunnen zijn voor klanten. Dat heeft uiteraard consequenties voor PIM. Zo expandeert productinformatie flink als productkenmerken – zoals foto’s en omschrijvingen – meerdere versies hebben die horen bij specifieke stijlen, demografische kenmerken of persoonskenmerken. Verder worden bij de inzet van personalisatie de datakwaliteitseisen nog hoger. Een verkeerd advies – actief – als gevolg van een foutief productkenmerk weegt zwaarder dan een foutief kenmerk op een productpagina – passief. Daarnaast stelt personalisatie ook eisen aan de flexibiliteit van PIM-systemen en is er meer integratie nodig met onder andere customer data platforms en machine learning engines.

High-performance PIM-systemen

Naast personalisatie heeft de expertgroep ook gekeken naar de basis van PIM. Hoe kan PIM bijvoorbeeld bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen? Wat zijn de voorwaarden daarvoor? En hoe kan dat in kwantitatieve en kwalitatieve zin gemeten worden? De experts hebben hun ervaringen en kennis hierover gedeeld en zijn tot een overzicht gekomen van de belangrijkste elementen van een high-performance PIM-systeem:

  • De organisatie rondom PIM – Voor elke organisatie is het cruciaal dat er een visie, een strategie en een business owner voor productdata zijn. De hele expertgroep ziet dit als belangrijkste voorwaarde om de toegevoegde waarde van PIM te kunnen realiseren. Daarnaast moeten de rollen, de verantwoordelijkheden en de escalatiekanalen omtrent PIM goed geïmplementeerd zijn en ingebed zijn in een – vaak bredere – organisatie van master data management (MDM). Kortom, een goede inrichting van data governance is essentieel voor het succes van PIM.
  • Het PIM-fundament – Ongeacht hoe PIM wordt benaderd, in alle gevallen zijn deze elementen essentieel voor het fundament van PIM: het datamodel plus de architectuur hiervan, het procesmodel plus de architectuur hiervan, de naming conventions plus het data dictionary, de systeemarchitectuur en het onderhoud en de ondersteuning van al deze architecturen.
  • Het beheer en de continuïteit – Voor een goed functionerend PIM-systeem is het noodzakelijk dat het bewustzijn rondom PIM en MDM binnen de organisatie wordt verhoogd, dat er voldoende trainingen zijn, dat de aanwezige kennis goed wordt gedeeld en dat het beheer van de systemen op orde is.

Bovenal is het hebben van een PIM-systeem geen garantie voor succesvol gebruik en hierbij is dan ook de vraag wat een PIM-oplossing een high-performance PIM-oplossing maakt. Deze twee thema’s vormen dan ook de leidraad voor de expertgroep. Ten eerste behandelen de experts het thema personalisatie, waarbij dieper in wordt gegaan op de laatste ontwikkelingen en twee user cases worden uitgelicht. Daarna spitst de groep zich toe op het thema high-performance PIM-systemen en wordt toegelicht op welke wijze deze systemen het best gerealiseerd kunnen worden.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie