Naar inhoud

Optimale inzet digitale marketing leidt tot financiële groei

Tussen de inzet van marketing en de groeicijfers bij de grootste beursgenoteerde ondernemingen ter wereld is een duidelijk verband zichtbaar. Opmerkelijk is ook dat hoe ouder een bedrijf is, des te beter de organisatie scoort op de effectiviteit van de marketinginzet. Dat een onderneming een lange bestaansgeschiedenis heeft, betekent dus niet dat men bij zo’n organisatie niet weet hoe men relevant moeten blijven. Wel presteren jongere bedrijven beter in digitale marketing.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Global Marketing Engagement Index 2019 – Marketing Analysis of the World’s 300 Largest Companies’ van internationaal communicatiebureau LEWIS. Het rapport is gebaseerd op een marktanalyse van de 300 hoogst genoteerde bedrijven in de Forbes Global 2000. Voor de analyse heeft het communicatiebureau gebruikgemaakt van de Marketing Engagement Tracker (MET), een eigen methodologie.

Winstgevendheid beursgenoteerde ondernemingen

Het onderzoek legt een aanzienlijk verschil bloot tussen de winstgevendheid van bedrijven die laag scoren in de analyse en merken die beter presteren. Over de gehele steekproef bedraagt de gemiddelde winstmarge 12,7 procent, die een gemiddelde winst oplevert van 6,9 miljard dollar. De tien merken die onderaan in de ranglijst staan, hebben een gemiddelde marge van 8,8 procent en een gemiddelde winst van 4,4 miljard dollar. De top 10 steekt echter met kop en schouders boven de rest uit, met een gemiddelde winstmarge van 17,4 procent en een bijbehorende winst van 14,3 miljard dollar.

Verschillen tussen gevestigde en jonge bedrijven

Hoewel de gevestigde ondernemingen opvallen in de ranking, blinken ook de bedrijven met een geschiedenis korter dan twintig jaar oud – inclusief onlangs gefuseerde partijen – uit. Deze organisaties vallen positief op ten opzichte van hun oudere concullega’s wat betreft digitale marketing en websiteoptimalisatie. Dit getuigt niet alleen van de kracht van de digital native, maar ook van het effect van een fusie op verandering en verbetering.

Betere prestaties door innovatie in marketing

“Bedrijven die bereid zijn om te innoveren in marketing, presteren uiteindelijk beter”, aldus Giles Peddy, senior vice president EMEA bij LEWIS. “Een marketingstrategie moet dan ook draaien om verandering, innovatie en een ambitie voor het hoogst haalbare.”

Relatie tussen marketinginzet en groeicijfers

De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

  • IBM is nummer één in de ‘Global Marketing Engagement Index 2019’;
  • Ondernemingen in de Verenigde Staten van Amerika en de regio Europa Midden-Oosten en Afrika presteren beter dan bedrijven in regio Azië en Pacifische Oceaan;
  • De best presterende bedrijven volgens gerenommeerde zakentijdschrift Forbes zijn beter in digitale marketing, earned media en social media;
  • Gevestigde organisaties scoren overall beter dan de jongere garde, maar deze laatste groep is weer beter in digitale marketing en websiteoptimalisatie;
  • Hoe groter de onderneming, des te langzamer het reageert op vragen – wanneer deze binnenkomen via e-mail of social media. Oudere bedrijven reageren daarentegen wel sneller via telefoon, social media en e-mail;
  • Het gebruik en de inzet van autonome tools zoals chatbots is erg laag, ondanks de slechte responstijd via diverse kanalen;
  • 57 procent van de merken in de top 300 zet geen paid advertising in om specifieke marketingcampagnes onder de aandacht te brengen en op die manier traffic te genereren;
  • Een derde van de bedrijven gebruikt geen video of aangepaste conversies op hun website en de helft van de onderzochte bedrijven lijkt geen marketing automation in te zetten.

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie