Naar inhoud

Optimale retargeting-strategie kent meerdere aanbieders

Het ‘programmatic ecosysteem’ heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Gepersonaliseerde retargeting heeft als één van de vele mogelijkheden binnen programmatic een steeds belangrijke plek ingenomen in dit ecosysteem. Volgens Magna Global gaan de wereldwijde uitgaven in programmatic groeien van 14,2 miljard dollar in 2015 naar 36,8 miljard dollar in 2019. Maar wat betekent dit voor adverteerders?

Het enorme potentieel van performance-based oplossingen is zonder enige twijfel reeds opgemerkt in de markt. Volgens Marin Software gebruikt bijna negen op de tien marketeers een bepaalde vorm van retargeting als onderdeel van hun online strategie. In een tijd waarin bijna alle e-commerce-spelers retargeting gebruiken als een manier om de conversie te vergroten en de optimale return on investment te bereiken, is het vinden van de slimste aanpak voor jouw specifieke situatie de uitdaging.

Maar wat betekent ‘slimmer’ in dit geval? Bij het plannen van een display- of retargeting-campagne heb je een aantal aanbieders en een ontelbaar aantal mogelijkheden om te kiezen. Zonder gedegen onderzoek is het op de juiste wijze selecteren van de juiste aanbieder en strategie haast onmogelijk en dat kan leiden tot minder succesvolle resultaten.

Precies om die reden zijn er verschillende retargeting-strategieën en diverse technieken ontwikkeld om specifieke gebruikers te bereiken. Het is gebleken dat het gebruik van één enkele retargeter niet altijd optimaal werkt. Sterker nog, het inzetten van twee tot drie retargeting-campagnes via verschillende aanbieders kan tot veel betere resultaten leiden, zonder additionele kosten. Een toelichting hoe dit werkt.

# 1 Bredere toegang

In deze zeer competitieve markt heb je als marketeer de uitdaging om op een effectieve manier zo veel mogelijk potentiële kopers aan te trekken. Doe je dit niet, dan loop je het risico om de strijd om de aandacht van de bezoeker te verliezen. Iedere retargeting-provider gebruikt andere methodes om online bezoekers te bereiken. Ze werken met verschillende deals, toegang en manieren om potentiële kopers te bereiken. De meeste retargeting-partijen claimen tegen de 100 procent van de gebruikers te bereiken. Maar als je het dagelijks bereik vergelijkt, dan is dat percentage in sommige gevallen aanzienlijk kleiner.

Bovendien is er een grote verscheidenheid aan ad inventory in display advertising, en niet in alle gevallen zal een provider in staat zijn om een creative (banner) in het juiste formaat te leveren. Dit is allemaal van belang als het gaat om hoeveel gebruikers een bepaalde retargeter in een bepaalde periode kan bereiken en uiteraard tegen welke kosten. Dus terwijl één retargeter uiterst tijd- en kostenefficiënt bij het bereiken van gebruikers in groep A kan zijn, kan een andere retargeter beter gepositioneerd zijn om groep B te bereiken.

Door meerdere retargeters in te zetten, zorg je dus voor meer weergaveopties waardoor je boodschap op een andere plek én op een andere manier kan worden getoond, wat uiteindelijk zorgt voor een beter eindresultaat. Dit zorgt ervoor dat je efficiëntere campagnes in nagenoeg afzonderlijke subgroepen kan inzetten, wat resulteert in weinig overlap en veel hogere efficiëntie.

# 2 Gezonde concurrentie

De concurrentie tussen providers is één van de manieren om te zorgen dat retargeters optimaal presteren. Wanneer je twee retargeters inzet, moeten beiden laten zien dat ze effectief zijn en transparant zijn in de resultaten. Het zorgt er bovendien voor dat je de effective costs per sale (eCPS) evenals andere zaken kan benchmarken. Daarnaast kan je eigen A/B-testen opzetten om te zien welke provider het optimale resultaat per marketingkanaal behaalt.

# 3 Meer doelpunten

Retargeting-activiteiten worden vaak als kortetermijnstrategieën beschouwd die bedoeld zijn om bezoekers binnen enkele dagen na het verlaten van de site terug te halen. Veel bedrijven maken echter gebruik van retargeting-strategieën gericht op de lange termijn om weer onder de aandacht te komen bij oude(re) bezoekers (merkbekendheid of top-of-mind positie) of om bezoekers tijdens piekmomenten (denk aan seizoensgebonden inkopen) terug te halen.

Retargeting helpt om een merk top-of-mind te maken als gebruikers zich online bevinden én zorgt ervoor dat bezoekers die in het verleden een aankoop hebben gedaan weer terugkeren. De meeste providers zijn flexibel qua doelstellingen. Je kan aan de hand van je display-marketingstrategie voor de middellange en lange termijn verschillende doelen voor de korte termijn stellen. Dit kan een bepaald aantal kliks, conversies, of simpelweg omzet zijn.

Kortom, het is dus goed om te onthouden dat afzonderlijke providers niet in staat zijn de resultaten over alle kanalen te optimaliseren. Retargeters beschikken immers over verschillende inventory en creatives en werken met verschillende algoritmes. Iedere provider voert dit weer anders uit in lokale kanalen. Het inzetten van verschillende providers zorgt voor een betere toegang tot die bezoekers die je graag terug wil hebben op je website in plaats van simpelweg het benaderen van dezelfde gebruiker met twee verschillende tools.

De auteur is country manager van RTB House Benelux, een technologiebedrijf gericht op geavanceerde retargeting-scenario’s.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie