Naar inhoud

Optimalisatie mobiele telefonie kan het MKB miljoenen opleveren

Bedrijven in het midden- en kleinbedrijf werknemers laten jaarlijks tientallen miljoenen liggen door zich niet goed te oriënteren op mobiele telefoniecontracten. De helft van de bedrijven maakt geen kritische prijsvergelijking, wanneer hun huidige contract is afgelopen. Ook controleert een derde van de hele kleine ondernemingen zijn facturen niet frequent en worden tussenpersonen nog niet veel gebruikt.

Zakelijke mobiele markt

Dit leert een studie van onderzoeksbureau Telecompaper in samenwerking met telecomadviseur Partners in Telecom. In mei 2015 de markt voor de zakelijke mobiele telefonie onderzocht. Bijna 500 bedrijven in het soho (1-10), kleine (11-50) en (middel)grote (51-499) segment zijn hiervoor ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat wanneer het huidige mobiele telefonie contract is afgelopen ongeveer één op de tien bedrijven het nieuwe voorstel van de huidige aanbieder direct tekent, zonder een vergelijking te maken met andere aanbieders.

Besparing mogelijk van 65 miljoen

Nog eens 40 procent van de bedrijven maakt slechts een snelle vergelijking met andere aanbieders, om vervolgens het nieuwe voorstel te tekenen. Van alle MKB bedrijven loopt ongeveer 75 procent een besparing mis, zo blijkt uit de analyses. Gecombineerd met het onderzoek komt dat neer op ongeveer 65 miljoen euro per jaar die alle soho, kleine en (middel)grote bedrijven samen kunnen besparen.

Geen frequente controle facturen

Opvallend is dat 17 procent van de (middel)grote bedrijven aangeeft zijn facturen voor mobiele telefonie minder vaak dan eens per kwartaal of zelfs nooit te controleren. Bij soho bedrijven ligt dit op 32 procent. Het gaat dan om controle van surplus aan dataverbruik en het voeren van (privé)gesprekken. Het lijkt erop dat bedrijven geld kunnen besparen door de flexibele abonnementen tussentijds bij te stellen.

Niet geïnformeerd door provider

Wanneer facturen wel gecontroleerd worden, blijkt dit vooral mensenwerk. Zo controleert in de helft van alle kleine bedrijven een medewerker zelf de facturen. Minder dan een kwart van de bedrijven wordt geïnformeerd door hun eigen provider over opvallend belgedrag of datagebruik.

Tussenpersonen niet veel gebruikt

Veel bedrijven kiezen er voor om zelf actie te ondernemen als hun huidige contract afloopt. Maar liefst 90 procent gaat zelf aan de slag met het vergelijken van offertes. Uit het onderzoek blijkt dat (middel)grote bedrijven verwachten dat één persoon ruim twee weken fulltime (80 uur) kwijt zal zijn aan het overstaptraject. Dit gaat van het opvragen van offertes tot het voorprogrammeren van nieuwe telefoons. Een klein bedrijf verwacht hier gemiddeld 30 uur mee bezig, een soho bedrijf 20 uur.

Vooral tijdsbesparing bij inschakeling derden

Ongeveer 10 procent van de bedrijven zet een tussenpersoon aan het werk voor een volgend contract. Het contact met de tussenpersoon vervangt dan (een deel van) het offerte- en implementatietraject. Voor een (middel)groot bedrijf kan het uitbesteden van het gehele traject gemiddeld een besparing van ruim 65 uur opleveren. Voor een klein bedrijf komt dat uit op een besparing 20 uur, terwijl een soho bedrijf bijna twee volle werkdagen (15 uur) bespaart.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie