Naar inhoud

Opvallende trends en verschuivingen op social media in 2018

We gaan weer richting het einde van het jaar. Dat betekent dat de straten en winkels weer volop worden versierd met alle mooie glitters en lampjes. En niet te vergeten de kerstjingles, die tot mijn heimelijke genoegen weer volop voorbij gekomen. December betekent ook dat we gaan nadenken over de verwachtingen voor het komende jaar. Wat gaan de social media ons bijvoorbeeld brengen in 2018?

Met bijzondere interesse volg ik in de ontwikkelingen op de kanalen die voor iedereen toegankelijk zijn: de social media. In mijn nieuwsgierige speurtocht ben ik een aantal opvallende zaken tegengekomen.

#Trend 1: Van relatiebouwer naar kritische performer

Enkele jaren terug werden social media vooral gezien als middelen om relaties op te bouwen en nieuwe fans te krijgen. Dit hebben we in 2017 al zien veranderen en in 2018 gaat deze verschuiving duidelijk verder. Social media krijgen namelijk een steeds belangrijkere rol als communicatiekanalen in alle fases van de marketingfunnel. Hierbij is niet alleen de betrokkenheid van de doelgroep cruciaal, maar ook de paginaweergaven en het bereik van berichten. Bedrijven kijken steeds grondiger en kritischer naar de performance van social media als volwassen marketingkanaal.

#Trend 2: Video it is

Videocontent is enorm hot en dit zet keihard door in 2018. Zo verwacht Facebook dat 70 procent van alle content op haar platform in de vorm van video wordt aangeboden. Dit zal niet alleen bij het platform van Mark Zuckerberg het geval zijn, maar op alle social media. Technologiebedrijf Cisco denkt dat zelfs 80 procent van alle traffic op internet in 2019 video zal zijn. Bedrijven moeten dus meer en meer aan de slag met video om hun doelstellingen te behalen. Alleen klinkt dit soms eng en schrikt het af. Het lijkt wat complex die videocontent, maar het gaat hierbij om het toevoegen van beweging aan je content als animaties, stop motions en gif’jes. En als je nog wat meer uitdaging wil, waag je dan zeker eens aan het vloggen.

#Trend 3: Mobile ready content

Social media en mobile zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En toch wordt de mobiele revolutie nog flink onderschat. Meer dan 80 procent van alle tijd die we besteden op social media wordt gespendeerd via mobile devices. Want vergeet niet, we kijken gemiddeld 150 (!) keer per dag op ons mobieltje. Het komt er dus op neer dat campagnes mobile ready moeten zijn. Houd daar ook zeker rekening mee wanneer je aan de slag gaat met de steeds populairder wordende bewegende beelden. Gebruik bij het maken van video’s en images ingezoomde beelden die krachtig overkomen op een mobiel scherm.

#Trend 4: Social media en de AVG

Over een half jaar is het zo ver. Op 25 mei 2018 gaat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. Dat deze verordening ingevoerd wordt, dat weten we vrijwel allemaal. Alleen hoe we ermee om moeten gaan, dat wordt nogal eens onderschat. Zo ook het deel over social media, want ook daar heeft deze wet- en regelgeving effect op. Middels het uploaden van e-mailadressen kun je een specifieke doelgroep bereiken met social advertenties. Maar mag dat wel? Het antwoord is ‘Ja’, maar dit moet dan wel bekend zijn bij de eigenaar van het e-mailadres. Het is enorm belangrijk om je te verdiepen in deze wet- en regelgeving en goed na te denken over wat dit nu eigenlijk betekent voor je social media-strategie. Want niemand zit te wachten op die boetes en vooral de imagoschade die hiermee gepaard kunnen gaan.

#Trend 5: Geen onderscheid in social media

Het social media-landschap centraliseert. De netwerken onderscheiden zich steeds minder en groeien naar elkaar toe qua positionering en functionaliteit. Afgelopen jaar hebben we al veel kopieergedrag gezien en dat neemt in 2018 verder toe. De grote jongens geven elkaar geen centimeter ruimte en zullen niet twijfelen om elkaar te kopiëren of zelfs over te nemen.

#Trend 6: Crea Bea is en blijft onmisbaar in social media-strategie

De focus gaat dus steeds meer gelegd worden op performance en analytics. En daarbij is en blijft creativiteit enorm belangrijk, zelfs nog belangrijker dan voorheen. Om te kunnen performen op social media moet je als merk opvallen en dat is niet eenvoudig in de drukte en overvloed aan content waar de gebruiker aan wordt blootgesteld.

De geschetste trends dienen we paraat te houden als de social media-strategie voor 2018 wordt opgesteld. Een strategie die we overigens voortdurend bij moeten stellen, want relatief jonge marketinginstrumenten zijn sterk aan veranderingen onderhevig. En dat is precies de reden waarom ik de ontwikkelingen in social media met veel interesse in de gaten houd.

De auteur is accountmanager bij het allround PR- en communicatiebureau Marcommit.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie