Naar inhoud

Orders bij webshops schieten door het dak met de feestdagen

December is traditioneel een uitmuntende maand voor de retailsector met feestdagen als Sinterklaas en Kerstmis. Maar niet alleen de winkelstraten kennen dan een topdrukte, zeker in de e-commerce is tegenwoordig een piek in de omzet te zien. De voorspelling op basis van data luidt dat maandag 18 december 2017 de drukste dag wordt voor het verzenden van pakketten. Naar verwachting zal het aantal te verwerken pakketten op die dag maar liefst verdriedubbelen ten opzichte van een gemiddelde dag buiten de feestdagen om.

Explosieve groei pakketverzendingen

Dat voorspelt verzendtool SendCloud op basis van data. Internationale feestdagen maken steeds meer hun intrede in Nederland. Zo omarmde bol.com dit jaar voor het eerst Singles Day. Dagen als Black Friday, 24 november 2017, en Cyber Monday, 27 november 2017, worden steeds belangrijker, voor zowel grote als kleine webshops. Kijkend naar voorgaande jaren is vanaf de eerste week van november een wekelijkse groei in pakketverzendingen van 15 procent zichtbaar. Deze groei houdt aan tot na de feestdagen.

Tekort aan pakketbezorgers

Met de explosieve groei aan pakketverzendingen rond de feestdagen is het essentieel dat er voldoende capaciteit is om die pakketten te bezorgen. Dit blijkt echter niet het geval. Zowel PostNL als DHL kampen met tekorten aan pakketbezorgers. Afhaalpuntlevering kan hierbij een oplossing zijn voor zowel webwinkelier als consument. “Doordat vervoerders met afhaalpuntlevering meerdere pakketten tegelijk kunnen afleveren, is de aflevergarantie vele malen hoger”, stelt Rob van den Heuvel, CEO van SendCloud. “Wij raden alle consumenten dan ook aan om zoveel mogelijk voor een afhaalpuntlevering te kiezen bij het afrekenen in webshops. Ook de webwinkelier dient de consument zoveel mogelijk aan te sporen deze verzendoptie te kiezen.”

Voorbereidingen op feestdagen

“Een goede voorbereiding van de webshops is daarom essentieel om de enorme drukte op te vangen”, vervolgt Van den Heuvel. “Grote spelers als bol.com schakelen tijdelijk meer werknemers in om de piek op te vangen. Voor de gemiddelde webshop is deze oplossing echter te kostbaar. Zij dienen het verzendproces zoveel mogelijk te automatiseren en de juiste verzendopties aan te bieden. Op die manier kunnen zij borgen dat last-minute-bestellingen op tijd aankomen. Het laatste dat we willen, is dat ouders hun kinderen straks moeten vertellen dat Sinterklaas helaas geen cadeaus kon leveren wegens een capaciteitsprobleem.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie