Naar inhoud

Organisatiecultuur ondersteunt welzijn medewerkers gebrekkig

De gezondheid en vitaliteit van medewerkers zijn de afgelopen jaren een steeds prominentere rol gaan spelen in het organisatiebeleid van bedrijven. Ondanks deze positieve ontwikkeling blijkt dat de organisatiecultuur hier vaak onvoldoende op is ingericht. Iets meer dan de helft (55%) van de medewerkers voelt zich namelijk niet gestimuleerd door de werkomgeving om gezond en fit te blijven. Slechts vier op de tien (39%) geven aan dat de werkgever faciliteiten biedt om gezond en fit te blijven.

Gezondheidsbeleid op de werkvloer

Dit blijkt uit het tweejaarlijks onderzoek ‘Gezond ondernemen’ van Zilveren Kruis naar het gezondheidsbeleid op de werkvloer, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction onder 744 medewerkers en 798 werkgevers. De zorgverzekeraar presenteerde deze week haar visie op de gezondheid en het welzijn van medewerkers tijdens het event ‘GO Academy’ in het Olympisch Stadion te Amsterdam met een keynote van Robert Kegan, als hoogleraar psychologie verbonden aan Harvard en schrijver van onder meer ‘Een cultuur voor iedereen’.

Aandacht verslapt voor welzijn medewerkers

Over de gehele linie lijken werkgevers, in vergelijking met voorgaande jaren, minder belangstelling te hebben voor het welbevinden van hun medewerkers. Zo is er minder aandacht voor het bespreken van functioneringsproblemen als gevolg van een ongezonde leefstijl – 50 procent in 2017 versus 62 procent in 2015 – en wordt in mindere mate gekeken naar aangepast werk als een werknemer niet goed meer functioneert – 57 procent in 2017 versus 76 procent in 2015. Bovendien geven werkgevers aan minder aandacht te hebben voor veranderingen in de werk- en privésfeer die gevolgen kunnen hebben voor de mentale gezondheid van hun medewerkers dan in 2015. De organisatiecultuur ondersteunt het welbevinden onvoldoende, terwijl die cultuur juist een sleutelrol speelt in het stimuleren van de productiviteit, vitaliteit en motivatie van medewerkers.

Belang gezonde en vitale medewerkers

“De cijfers uit het onderzoek baren mij zorgen. Gezondheid en vitaliteit op de werkvloer is niet een ‘projectje’ dat je kunt afvinken”, aldus Jan-Willem Evers, directeur commercie bij Zilveren Kruis. “Wij zien dat bedrijven met gezonde en vitale medewerkers resulteren in succesvolle en vitale organisaties. Als zorgverzekeraar werken wij al tientallen jaren samen met werkgevers aan gezondheid op de werkvloer. Onze kennis en ervaring op het gebied van gezondheid en welzijn van medewerkers bundelden we in de visie ‘verander de omgeving, dan verandert de mens’.

Regie in handen van de medewerkers

“Ons doel is een beweging creëren waarin het welzijn van medewerkers centraal staat omdat dit gezondheid bevorderend werkt”, stelt Jan-Willem Evers. “Dit vraagt om een organisatiecultuur waarin de omgeving in plaats van het individu centraal staat en waar ruimte is om zelf de regie te pakken. Het realiseren van een duurzame gedragsverandering is een gedeelde verantwoordelijkheid van organisatie, leidinggevende en de medewerker zelf.” Uit het onderzoek komt naar voren dat medewerkers de druk voelen om steeds meer eigen regie te pakken: 80 procent heeft het gevoel steeds meer zelf voor te moeten zorgen om gezond te blijven. Deze medewerkers krijgen echter nog niet volledig de ruimte om die eigen regie daadwerkelijk te pakken: in slechts één derde van de gevallen (36%) stimuleert de leidinggevende hen om gezond te blijven.

Robert Kegan tijdens ‘GO Academy’

Alle medewerkers centraal stellen

Met de presentatie van de onderzoeksresultaten wil de zorgverzekeraar werkgevers inspireren om een duurzame gedragsverandering naar een gezonde werk- en leefstijl in te zetten. Robert Kegan onderstreept het belang van een bedrijfscultuur waarin talentontwikkeling en groei voor alle medewerkers centraal staan: “De meeste bedrijven leggen te veel nadruk op de ontwikkeling van hun high potentials en kijken te weinig naar het potentieel van al hun medewerkers. Wanneer je medewerkers laat zien dat ze niet perfect hoeven te zijn en fouten mogen maken, creëer je een cultuur waarin ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie