Naar inhoud

Organisaties druk bezig met behouden van flexibel personeel

Een bovengemiddeld deel van het personeel met direct contact met klanten bestaat uit flexwerkers en medewerkers met onregelmatige diensten of ploegendiensten. Voor het behoud van deze werknemers moeten bedrijven en instellingen alles uit de kast halen. Nederlandse organisaties verwachten namelijk 35 procent van hun flexibele workforce te verliezen als geen personeelsmanagementstrategie wordt geïmplementeerd.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse werkgevers van organisaties uit verschillende branches en van uiteenlopende omvang, De studie is uitgevoerd door Quinyx, een aanbieder van workforce-managementsoftware. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Powering the Powerhouse – Engaging and Empowering The Netherlands’ new generation of blue-collar workers’.

Het behoud van flexibel personeel

Op dit moment hanteren organisaties verschillende strategieën om de pijplijn met flexibele werknemers gevuld te houden. Zo biedt 40 procent van de organisaties stageplaatsen aan. Daarnaast werkt 35 procent samen met scholen om er zeker van te zijn dat nieuwkomers over de juiste vaardigheden beschikken. Iets meer dan een derde (34%) biedt werknemers flexibelere werkschema’s.

Het belang van engagement door technologie

Engagement met de flexibele workforce is van cruciaal belang om hen te behouden. Organisaties maken hierbij veelvuldig gebruik van technologie, in verschillende vormen. Zo biedt bijna de helft (49%) van de organisaties online leermodules aan en focust 45 procent zich op het realiseren van snellere en effectievere communicatie. Daarnaast richt 44 procent van de organisaties de pijlen wederom op het aanbieden van flexibelere werkschema’s.

Goede personeelsmanagementstrategie

“Een goede personeelsmanagementstrategie is van cruciaal belang om flexwerkers en medewerkers met onregelmatige diensten aan te trekken en te behouden”, vertelt Erik Fjellborg. Hij is chief executive officer van Quinyx, een bedrijf dat hij heeft opgericht na een zomer gewerkt te hebben bij fastfoodketen McDonald’s. “Veel organisaties geven hier invulling aan door de samenwerking met scholen op te zoeken. Door ervoor te zorgen dat toekomstige medewerkers de juiste vaardigheden bezitten, kan het gat tussen theorie en praktijk vooraf ondervangen worden. Door daarnaast bijscholingsmogelijkheden te bieden aan huidige medewerkers wordt tevens de kans op verloop kleiner.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie