Naar inhoud

Organisaties investeren te weinig in de digitale vooruitgang

De offline en online media staan momenteel vol met artikelen, blogs, podcasts en vlogs over de digitale transformatie, IT-adoptie en digitale vaardigheden. Voor bedrijven en instellingen zijn dat dan ook actuele en relevante onderwerpen. Maar de status van de digitale hervorming is zeker niet bij alle zakelijke organen zorgeloos. Slechts de helft van Nederlandse managers vindt dat zijn of haar organisatie voldoende tijd en budget besteedt aan de digitale vooruitgang. Dat ondernemingen en instituten te weinig investeren in de digitale ontwikkeling is zorgwekkend – 58 procent van alle managers ziet achterblijven in de digitalisering namelijk als bedreiging voor de concurrentiepositie van de organisatie.

Digitale transformatie

Dat leert een onderzoek onder 467 managers, werkzaam in organisaties uit verschillende branches en met uiteenlopende formaten, over de digitale vooruitgang en de digitale vaardigheden. De studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van IT-dienstverlener Ictivity. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Tijd voor digitale volwassenheid’.

Concurrentiepositie

Om een sterke concurrentiepositie te behouden is bij twee derde (62%) van de organisaties iemand aantoonbaar verantwoordelijk voor het borgen van de vooruitgang. Toch leidt deze verantwoordelijkheid niet altijd tot de gewenste investering van tijd en budget. Slechts 55 procent van de managers is van mening dat er genoeg tijd in digitale vooruitgang wordt gestoken en 51 procent vindt dat de organisatie er genoeg budget voor vrijmaakt.

Borging vooruitgang

Daarnaast is de organisatiestrategie inzake de digitale transformatie bij veel managers niet bekend. 42 procent is er niet van op de hoogte. Opvallend is dat het vooral bij jongere managers, waarvan je zou verwachten dat ze de kansen van digitale vooruitgang eerder zien, ontbreekt aan bekendheid met de organisatiestrategie. Maar liefst 54 procent van de managers tussen de 18 en 34 jaar is niet op de hoogte van de digitale koers van de organisatie.

Digitale strategie

“Veel organisaties zijn bezig met digitale vooruitgang”, zegt Wilbert van Beek, commercieel directeur bij Ictivity. “Een groot deel van de organisaties onderschat echter de investeringen die dit vergt. In tijd en budget, maar ook het meenemen van medewerkers in de organisatiestrategie is van groot belang. Zet de medewerker voorop door hem volledig te betrekken en de digitalisering in de bedrijfscultuur te verankeren. Stilstaan is achteruitgang en dat kunnen veel organisaties zich niet permitteren.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ictivity.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie