Naar inhoud

Organisaties schieten tekort in hedendaagse gegevensanalyse

Slechts 5 procent van de bedrijven en instellingen wereldwijd gelooft efficiënt bezig te zijn met het implementeren van hedendaagse gegevensuitwisseling. Dit terwijl 67 procent van deze organisaties streeft naar een efficiënte uitwisseling van data. Met moderne gegevensuitwisseling worden de gegevens zelf niet fysiek verplaatst. In plaats daarvan worden de gegevens in real-time op een veilige manier gedeeld. Men maakt hierbij alleen-lezen-kopieën van de gegevens toegankelijk voor elke combinatie van gegevensverstrekkers en gegevensconsumenten. Dit geeft organisaties onbegrensde mogelijkheden om gedeelde gegevens met hun eigen gegevens te integreren. Het leidt bovendien tot diepe inzichten, die voorheen niet beschikbaar waren.

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 729 leiders van internationale bedrijven in de financiële dienstverlening, gezondheidszorg, technologie, productie, retail en consumentengoederen, uitgevoerd door onderzoeksinstituut Harvard Business Review Analytic Services in opdracht van de IT-dienstverleners MicroStrategy, Snowflake Computing en Wipro. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘An Inflection Point for the Data-Driven Enterprise’.

Moderne gegevensuitwisseling en analyse

De studie laat belangrijke hiaten zien tussen wat bedrijven willen implementeren en wat ze daadwerkelijk met moderne gegevensuitwisseling en geavanceerde analyse hebben bereikt. De organisaties die gebruikmaken van conventionele methoden hebben te maken met hoge kosten, langdurige vertragingen en vermijdbare risico’s. Zij delen immers enkel statische kopieën van verouderde gegevens. Dit beperkt hoe en met wie zij hun gegevens uitwisselen:

  • 29 procent deelt gegevens in functionele groepen of businessunits;
  • 21 procent deelt met businessunits binnen een organisatie;
  • 15 procent deelt gegevens extern met de belangrijkste verkopers en leveranciers;
  • 14 procent deelt extern met partners buiten de eigen industrie.

Concurrentievoordeel in het digitale tijdperk

“In dit digitale tijdperk gebruiken organisaties gegevens van klanten, partners en bronnen van derden om concurrentievoordeel op te bouwen”, zegt Pallab Deb, vice president & head data, analytics & artificial intelligence bij Wipro. “Een volgroeid gegevensuitwisselingsmodel dat snel, naadloos en veilig is, is essentieel voor betere klantinzichten, een snellere besluitvorming en het stroomlijnen van handelingen. Het helpt organisaties inzichten effectief in te zetten en dat is cruciaal voor hun organisatiestrategie.”

De klanten nog meer centraal stellen

“Hoewel alle onderzochte industrieën van geavanceerde gegevensanalyse kunnen profiteren, kan vooral de retailbranche baat hebben bij de implementatie van moderne gegevensuitwisseling”, stelt Bob Muglia, chief executive officer van Snowflake. “Iconische, fysieke merken zoals RadioShack en Toys“R”Us zijn erover gestruikeld. Ik ben er echter van overtuigd dat andere retailers hierin succesvol kunnen zijn door hun gegevensanalyse te moderniseren met de meest geavanceerde technologieën, zoals een cloud-gebaseerd datawarehouse met moderne gegevensuitwisseling. Het stelt ze in staat wendbaarder en innovatiever te zijn en de klant nog meer centraal te stellen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Wipro.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie