Naar inhoud

Organisatieverbetering door inzichten via Internet of Things

De jaarlijkse ‘App Battle’ van softwarebedrijf FlowFabric staat dit jaar in het teken van Internet of Things, de technologie die een wereld van mogelijkheden opent. Grenzen die eerder ontstonden door gebrek aan informatie en connectiviteit, zijn nu totaal weggevaagd. Steeds meer organisaties verkennen die mogelijkheden. Omdat ze relatief nieuw zijn, gaan die kansen bij velen het inlevingsvermogen voorbij. Tijdens de wedstrijd heeft het FlowFabric-team de opdracht gekregen om Compass Group inzicht te geven in hoe de organisatie met Internet of Things haar sanitaire dienstverlening kan verbeteren.

“Met onze dienstverlening willen we ‘workplace wellbeing’ oftewel het gevoel van welbevinden van medewerkers verhogen”, legt Tim Hagebeek, IT-directeur bij Compass Group uit. “Dit doen we met diensten op het gebied van schoonmaak, catering, groenvoorziening, beveiliging en asset-beheer. Kijkend naar wat medewerkers belangrijk vinden op hun werk, staat hygiëne van de ruimte op de tweede plek. De opdracht van deze App Battle hebben we daarom in dit teken gesteld.”

Internet of Things tastbaar maken

Het team heeft zes verschillende insteken van de opdracht meegekregen. Aan het einde van de dag presenteren de teams de app op basis van Mendix aan elkaar, Compass Group en de jury. “Ons team bestaat een voor een uit Mendix-experts,” vertelt Kjeld Cornelissen, directeur-oprichter van FlowFabric. “Dankzij deze expertise en de snelheid waarmee je met het platform applicaties kunt ontwikkelen, kunnen we aan het einde van de dag echt tastbaar resultaat opleveren. Dat blijft heel gaaf om te zien en om te doen. Dat blijkt wel als je iedereen enthousiast aan het werk ziet.” Het pand is uitgerust met maatwerksensoren van Mic-O-Data. Het team gaat ermee aan de slag. Waar de ene groep druk staat te discussiëren, is bij de andere groep de concentratie en spanning van de gezichten af te lezen. Het is overduidelijk dat iedereen vandaag het beste van zichzelf in de app wil steken. Een aantal teams konden de tijd vinden om een korte toelichting te geven op hun idee.

Motivatie is key

Alex Brink, teamcaptain van Team Delta vertelt als eerste over hun opdracht. De andere teamleden werken ongestoord verder. “Wij ontwikkelen een app voor de schoonmaakmedewerker om zijn werk efficiënter en plezieriger te maken. Met behulp van de app, die hij op een tablet op z’n schoonmaakkar raadpleegt, kan hij slim gaan schoonmaken. Is de ruimte intensief gebruikt? Dan wordt dit als prioriteit aangeven. Daarentegen kan hij ruimtes overslaan die nog schoon zijn. Hiervoor worden bewegingssensoren ingezet. Alleen dit maakt zijn werk al plezierig, maar we spelen ook met de gedachte om gamification in te zetten om de motivatie van de schoonmaker verder te verhogen. In de praktijk van het schoonmaakwerk zie je nu dat sommige klussen weleens overgeslagen worden. Dat betekent dat de volgende dit werk kan opknappen. Nu koppelen we punten aan de taken en ontstaat een motiverend puntenspel. Je bouwt meer punten op naarmate je meer klussen uitvoert en ontvangt misschien wel extra punten voor bepaalde klussen. Zo ontstaat er op een speelse manier een onderlinge competitie. Je kunt veel automatiseren en optimaliseren, maar motivatie blijft key om slim te werken. Tot slot kunnen medewerkers de app gebruiken om melding te doen van dingen die stuk zijn en ze krijgen meldingen binnen voor dingen die ze extra moeten doen.”

Verhogen tevredenheid met feedback

Team Foxtrot bouwt een applicatie voor de leidinggevende van schoonmaakmedewerkers. Teamcaptain Maaike Gerritse licht toe: “We focussen ons op het verhogen van de tevredenheid van de schoonmaakmedewerker en de uiteindelijke klanten. Hiervoor heeft de leidinggevende stuurinformatie nodig. De app brengt deze bij de leidinggevende via de sensoren en ingebouwde intelligentie. We denken aan sensoren op objecten, zodat handdoekjes en zeep op het juiste moment bijgevuld worden. Of bijvoorbeeld sensoren op de vuilnisbakken, zodat inzichtelijk wordt wanneer deze geleegd moeten worden. Aan de hand van deze informatie wordt de meest doeltreffende schoonmaakroute gedefinieerd. Daarnaast passen we sensoren toe op de medewerkers zelf. Zo kan precies gevolgd worden hoe lang nodig is voor bepaalde taken. Op basis hiervan kan realistischer gepland worden. Dit alleen al zal leiden tot een hogere tevredenheid. Echter, we willen met de app nog een volgende stap hierin zetten. We gaan werken met feedback-data. We vragen bijvoorbeeld aan de toiletbezoeker de mate van tevredenheid aan te geven met de kleuren groen, oranje en rood. Deze data integreren we ook met de route voor de schoonmakers. Daarnaast vragen we aan het einde van de dag aan de schoonmakers om een cijfer te geven voor hun werkdag. Met deze app kan de leidinggevende het schoonmaakproces optimaliseren en efficiënter inrichten. Deels geautomatiseerd, maar ook door taken handmatig toe te wijzen. De medewerkers kunnen de applicatie via de tablet gebruiken.

Opdrachtgever in control

Theo Swart, teamcaptain van Team Bravo vertelt: “Met onze applicatie brengen we de opdrachtgever meer in control. Hij kan de schoonmaakmedewerkers direct aansturen op basis van alle vergaarde data. Die data komen van slimme sensoren, die bijvoorbeeld registreren hoe vaak een object gebruikt wordt. Door op deze data te anticiperen, wordt het proces al vele malen efficiënter. Maar we willen ook beter afstemmen op individuele behoeften. We gaan daarom gebruik maken van de feedback van gebruikers van een object. Zo kan bijvoorbeeld iemand die gebruik gemaakt heeft van de keuken of vergaderruimte een score van 1 tot 5 geven over zijn ervaring met de hygiëne. Het kan om ieder object gaan, ook een toetsenbord bijvoorbeeld, maar net waar de behoefte ligt. Door de beleving te meten, kan schoongemaakt worden op basis van de individuele behoeftes van medewerkers. Door maatwerk te faciliteren, verhogen we de tevredenheid van de gebruikers van het pand. De opdrachtgever heeft met het dashboard een helder beeld van de tevredenheid en kan bijsturen waar nodig.”

Performance verbeteren en snelheid verhogen

Bij Team Charlie is Danny Hildebrand de teamcaptain. Hij vertelt: “Sensoren leveren veel data op. Onze opdracht is erop gericht om een manier te vinden hier slim mee om te gaan. In een greenfield-situatie kun je alles nog bepalen en inrichten. Echter, een succesvolle applicatie wordt meestal groter en groter en daarmee ook de hoeveelheid data die ermee gepaard gaat. Zeker als Internet of Things in het spel is. Er wordt niet alleen gebruikgemaakt van sensordata, maar ook van data van andere applicaties in de organisatie en van externe data, zoals het weerbericht om betere prognoses te maken. Bijvoorbeeld voor teambezetting. Je zou bijvoorbeeld tot de conclusie kunnen komen: dat hoe warmer het is, er meer gedronken wordt en ook vaker gebruik gemaakt wordt van het toilet. Om de mogelijkheden van Internet of Things goed te benutten, moet je dergelijke verbanden snel kunnen leggen. De performance is daarom cruciaal. Medewerkers accepteren het niet meer om lang te moeten wachten totdat een applicatie eenmaal klaar is met rekenen. Toch ontkom je er niet aan als je rekent in de omgeving waar alle data zich bevinden. Onze applicatie selecteert daarom eerst de data die relevant zijn om mee te gaan rekenen en ontsluit deze in een andere omgeving voor data-analyse. Dit gaat het proces vele malen versnellen.”

Zo zie je maar wat je in één dag kunt neerzetten. De ideeën zetten innovatie voor Compass Group in de volgende versnelling. “We hebben al vele stappen gezet in de optimalisatie van onze processen”, aldus Tim Hagebeek. “Op een gegeven moment is de rek eruit als je op hetzelfde spoor blijft. Soms zijn nóg betere doekjes bijvoorbeeld niet voor handen. Gezamenlijk hebben we ook op het gebied van procesautomatisering al grote verbeterslagen gemaakt. Nu is het de tijd om de kijken wat Internet of Things ons kan bieden. Met onbegrensde creativiteit, kennis van de techniek en processen en een focus op het businessresultaat brengt FlowFabric deze mogelijkheden binnen ons handbereik.”

FlowFabric App Battle 2017

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie