Naar inhoud

Oudere consumenten laten technologische gadgets links liggen

Voor veel consumenten is de feestmaand december een dure periode geweest. Helaas is veel van het geld figuurlijk weggegooid, omdat ouderen niet weten hoe ze hun cadeaus moeten gebruiken. Hierdoor blijven geschenken ongebruikt liggen. Dit komt vaker voor dan mensen toe durven te geven. Na een beleefd ‘Dankjewel’ hebben veel ouders en senior familieleden geen idee wat ze aan moeten met hun nieuwe technologie-gerelateerde cadeaus.

Dit blijkt onder 11.000 consumenten wereldwijd, waaronder 500 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Arlington Research in opdracht van cybersecuritybedrijf Kaspersky. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘The Rise of ‘Can you just’ – the tech affliction sweeping our world’.

Installatie gadgets

Een op de tien (13%) ouders met kinderen van 11 jaar en ouder zegt langer dan een maand bezig te zijn met het installeren van een technologie-gerelateerd cadeau. Van de ondervraagde ouders met kinderen van 16 jaar en ouder beschouwt 55 procent zichzelf als een groentje op technologiegebied. Meer dan een derde (36%) van deze ouders geeft toe het gebruik van technologie dagelijks als een uitdaging te ervaren. Het onderzoek laat zien dat ouders moeite hebben om optimaal gebruik te maken van gadgets.

Gebruik technologie

“Technologie is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en er zijn ongetwijfeld heel wat mooie gadgets onder de kerstboom gelegd”, stelt Martijn van Lom, general manager Nothern Europe bij Kaspersky. “Helaas hebben veel mensen die dergelijke cadeaus krijgen er weinig profijt van, omdat ze niet weten hoe ze deze apparaten moeten instellen. Het is echt zonde dat ouders en senioren hier de aansluiting missen.”

Ondersteuning ouderen

“Of het nu gaat om de nieuwste slimme luidspreker of om een nieuwe tablet, gadgets zijn steeds makkelijker direct vanuit de doos in gebruik te nemen. Met een beetje hulp van een dierbare of deskundig advies kunnen oudere mensen net zo genieten van nieuwe producten en diensten als de jongere generatie.” Ouderen voorkomen eindeloze frustraties bij het instellen van hun technologie-gerelateerde cadeaus door een reeks richtlijnen te volgen. Zo kunnen ze de cadeaus die ze tijdens de feestdagen hebben ontvangen in gebruik nemen zonder al te veel tijd van hun dierbaren op te eisen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie