Naar inhoud

Ouders en kinderen eensgezind over culturele topinstellingen

De culturele smaak verschilt nauwelijks tussen jong en oud in Nederland. Of het nu gaat om musea, podia, gezelschappen of festivals, de verschillende generaties bestempelen opvallend vaak dezelfde culturele instellingen als favoriet. Alleen Kinderen voor Kinderen, Madame Tussauds en het Tina Festival komen niet voor op de lijst van favorieten onder volwassenen. Het kinderkoor is het sterkste cultuurmerk in de leeftijdscategorie 4 tot 18 jaar. Ondanks die koppositie kan het koor nog veel populairder worden.

Dit blijkt uit het ‘Cultuursector Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy dat sinds 2006 de reputatie van alle cultuurorganisaties meet. Het onderzoek is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Het meet jaarlijks de reputatie van alle Nederlandse cultuurinstellingen. In de oneven jaren wordt het onderzoek onder jongeren uitgevoerd en in de even jaren onder volwassenen. Voor het onderzoek van 2019 zijn 800 jongeren van 4 tot 18 jaar in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle cultuurinstellingen onderzocht. Daarna is voor de 50 spontaan bekendste organisaties navraag gedaan naar de merkkracht, het imago en de bezoekintentie.

“Uiteraard zijn er wel verschillen in voorkeuren tussen kinderen en ouders in Nederland over culturele instellingen. Maar vooral de overeenkomsten vallen erg op”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. “Zo wordt het Anne Frank Huis door alle Nederlanders als het meest speciale museum van Nederland ervaren en het Rijks Museum als het meest kwalitatieve museum. En de Ziggo Dome is voor jong en oud het favoriete podium.”

Madame Tussauds alleen onder jongeren favoriet

“In de rangschikking valt vooral de positie van Madame Tussauds op. Jongeren zetten de wassenbeeldententoonstelling op nummer 4, maar ouders ervaren dit helemaal niet als een museum. Sterker nog, in de afgelopen jaren is Madame Tussauds als dagje uit helemaal uit beeld geraakt bij volwassenen. Het zijn dus ook vooral kinderen die aandringen op een bezoek aan deze toeristische attractie. Normaliter nemen moeders het initiatief voor culturele uitjes. Ook bij het Amsterdamse NEMO Science Museum zijn het vooral de kinderen bij wie het merk sterk leeft. Zij zijn dan ook de drijvende kracht achter het bezoek. Omgekeerd staat het Van Gogh Museum veel lager op het verlanglijstje van kinderen dan bij hun ouders.”

Grootste overeenkomsten tussen jong en oud

“Voor alle Nederlanders is de Ziggo Dome dé muziektempel van Nederland. Ook Rotterdam Ahoy en Koninklijk Theater Carré staan onder alle leeftijdscategorieën in de top 3 van podia. Het grote verschil in merkkracht van AFAS Live tussen jong en oud wordt veroorzaakt door het moment van onderzoek. In het recent uitgevoerde jongerenonderzoek staat de vroegere Heineken Music Hall op plaats 4. De klassering als nummer 16 onder volwassen is behaald tijdens de meting van vorig jaar, toen de nieuwe naam nog niet goed was doorgedrongen bij het publiek. Na een naamsverandering is altijd tijd nodig om de merkkracht terug te winnen.”

Sterkste cultuurmerken onder jongeren per segment

Dit is een overzicht van de sterkste cultuurmerken onder jongeren per segment, plus de positie onder volwassenen:

Gezelschappen

  1. Kinderen voor Kinderen (-)
  2. Nick & Simon (3)
  3. Bløf (1)
  4. Kensington (7)
  5. Racoon (5)

Musea

  1. Anne Frank Huis (1)
  2. Het Spoorwegmuseum (4)
  3. Rijks Museum (2)
  4. Madame Tussauds (-)
  5. NEMO Science Museum (12)

Podia

  1. Ziggo Dome (1)
  2. Rotterdam Ahoy (3)
  3. Koninklijk Theater Carré (2)
  4. AFAS Live (16)
  5. Paradiso (6)

Culturele evenementen

  1. Bevrijdingsfestival (4)
  2. Pinkpop (1)
  3. Lowlands (3)
  4. Zwarte Cross (5)
  5. Tina Festival (-)

Kinderen voor Kinderen populairder dan museum of bioscoop

Kinderen voor Kinderen is nog altijd razend populair. Dit jaar viert het kinderkoor haar 40e verjaardag. De nieuwste liedjes scoren tientallen miljoenen views op YouTube, albums behalen een platinastatus en de twee laatste concerten in Rotterdam Ahoy zijn stijf uitverkocht. Desgevraagd vinden jongeren het kinderkoor zelfs leuker dan hoogstaande culturele instellingen zoals het Spoorwegmuseum, het NEMO Science Museum of de bioscoopketen Pathé.

Ondanks de mateloze populariteit van Kinderen voor Kinderen, ziet Hendrik Beerda toch nog groeikansen: “De zingende kinderen zijn allemaal rond de 10 jaar, hetgeen het voor een beperkte leeftijdscategorie boeiend maakt. Kinderen kijken namelijk sterk op naar een hogere leeftijd. Vanaf 12 jaar zie je dat Nick & Simon populairder zijn dan het kinderkoor. Vanaf 15 jaar worden bands als Bløf en Kensington populairder.”

Sterkste cultuurmerken onder jongeren in 2019

Dit zijn de sterkste cultuurmerken onder jongeren in 2019, plus de positie in 2017:

  1. Kinderen voor Kinderen (1)
  2. Pathé (2)
  3. Anne Frank Huis (4)
  4. Nick & Simon (5)
  5. Het Spoorwegmuseum (3)

Tieners bieden meeste groeikans voor kinderkoor

Hendrik Beerda heeft wel ideeën hoe het merk Kinderen voor Kinderen een nog bredere doelgroep kan aanspreken: “Door gaandeweg meer oudere deelnemers te werven voor het kinderkoor, kan de formule haar populariteit versterken onder de gehele jeugd. Het is natuurlijk de vraag of de organisatie van plan is om af te wijken van het jarenlange succesvolle concept. Maar er zijn verschillende voorbeelden dat te lang is vastgehouden aan een ogenschijnlijk onbreekbare succesformule.”

Top 50 van sterkste cultuurmerken onder jongeren in 2019

  1. Kinderen voor Kinderen
  2. Pathé
  3. Anne Frank Huis
  4. Nick & Simon
  5. Het Spoorwegmuseum
  6. Ziggo Dome
  7. Rijks Museum
  8. Madame Tussauds
  9. NEMO Science Museum
  10. Rotterdam Ahoy
  11. Bløf
  12. Naturalis
  13. Kensington
  14. Bevrijdingsfestival
  15. Nederlands Openluchtmuseum
  16. Van Gogh Museum
  17. CORPUS
  18. Racoon
  19. nijntje museum
  20. Aviodrome
  21. Archeon
  22. Pinkpop
  23. Het Scheepvaartmuseum
  24. Kinepolis
  25. Koninklijk Theater Carré
  26. Lowlands
  27. Vue
  28. Nationaal Militair Museum
  29. AFAS Live
  30. Zwarte Cross
  31. Paradiso
  32. AFAS Circustheater
  33. Het Koninklijk Concertgebouw
  34. Maritiem Museum Rotterdam
  35. Tina Festival
  36. Stedelijk Museum Amsterdam
  37. Kinderboekenmuseum
  38. De Dijk
  39. Beatrix Theater
  40. Luxor Theater Rotterdam
  41. Het Nationale Ballet
  42. Concert at SEA
  43. TivoliVredenburg
  44. FOURCE
  45. Scapino Ballet Rotterdam
  46. Euroscoop
  47. De Doelen
  48. Groninger Museum
  49. 013
  50. Chassé Theater
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie