Naar inhoud

Ouderwetse arbeidsvoorwaarden kunnen in Nederland overboord

De werkdag van Nederlanders verloopt steeds minder vaak volgens een vast stramien. Vaste kantoortijden van 9 tot 5 worden in toenemende mate losgelaten en werken buiten de rumoerige kantoortuin is inmiddels in tal van organisaties volledig geaccepteerd. De meerderheid van werkend Nederland is het er dan ook over eens: de 40-urige werkweek en het hebben van een vast aantal vakantiedagen zijn achterhaald.

Ouderwetse arbeidsvoorwaarden

Dit blijkt uit het jaarlijkse 'HR Benchmarkonderzoek' van HR-dienstverlener Visma | Raet. Opvallend is dat ook werkgevers en leidinggevenden het hiermee eens zijn. De helft van hen geeft aan dat het niet uitmaakt hoeveel vakantiedagen de medewerkers opnemen, als de output maar van goede kwaliteit is. Daarnaast is een 40-urige werkweek volgens Nederland niet meer van deze tijd. Ruim de helft van hen (55%) vindt het ouderwets. Ook dit beamen de werkgevers. Slechts 30 procent vindt 40 uur werken of meer nog wel van deze tijd. Kortom, ouderwetse arbeidsvoorwaarden mogen overboord gegooid worden.

Verandering van de mindset

“Zowel medewerkers als werkgevers zien dat werkafspraken die ten tijde van de industriële revolutie gemaakt zijn, niet meer passen bij de tijd waarin we nu leven”, stelt Joke van der Velpen, kennismanager bij Visma | Raet. “Toch blijven organisaties vastgeroest zitten in deze oude gebruiken, terwijl de wereld om ons heen verandert. Het wordt tijd dat we een verandering van mindset bij zowel de werkgever als de medewerker teweegbrengen en accepteren dat de 40-urige werkweek niet meer van deze tijd is.”

Intrinsieke motivatie de sleutel

“Want meer werken is niet altijd beter”, aldus Joke van der Velpen. “Allereerst is het belangrijk dat mensen doen wat ze leuk vinden. Intrinsieke motivatie is de sleutel. Daarnaast zijn verantwoordelijkheid, vertrouwen en duidelijke doelstellingen de basis voor een goede samenwerking. Wanneer een medewerker weet wat hij moet opleveren en wanneer, het vertrouwen krijgt en verantwoordelijkheid neemt, kun je als organisatie sturen op output in plaats van op aanwezigheid. Bovendien is een goede werk-privébalans voor medewerkers het meest bepalend voor hun werkgeluk, zo bleek al uit ons benchmarkonderzoek van 2018. Dát is wat je als organisatie wil bereiken: gelukkige medewerkers én goede resultaten.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie