Naar inhoud

OV-applicaties weinig benut in Amsterdam en Rotterdam

Wie wel eens gebruikmaakt van het openbaar vervoer in Nederland, weet dat OV-applicaties veelal actuele en  relevante informatie leveren. Toch blijkt dat slechts 27 procent van de inwoners van Rotterdam en Amsterdam een smartphone of tablet in de hand neemt om een reis te plannen. Binnen deze groep gebruikt 74 procent één tot twee reisplanning-apps. Beide steden blijven ver achter op andere Europese steden zoals bijvoorbeeld Straatsburg (51%), Parijs (47%) en Londen (44%).

Voorkeuren, gedrag en gewoontes

Dit kunnen we lezen in het onderzoeksrapport 'Houd de stad in beweging – De European Urban Transport Survey' van de digitale dienstverlener Xerox. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek over de vervoerssector in Europa, uitgevoerd onder 1.200 reizigers in twaalf steden in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en België. De respondenten hebben inzicht gegeven over hun reisvoorkeuren, reisgedrag en parkeergewoontes.

Gebruik OV-applicaties

Wanneer wordt ingezoomd op het gebruik van devices voor transport blijkt dat 24 procent van de Rotterdammers en Amsterdammers een mobiele applicatie gebruikt om updates te ontvangen over vertragingen. 21 procent pakt de smartphone of tablet erbij om inzicht te krijgen in verkeersomstandigheden en 19 procent geeft aan een app te gebruiken om de dienstregeling van het OV te raadplegen.

Verschillende behoeften

Opvallend is dat 13 procent van de Rotterdammers aangeeft helemaal geen reisplanning-apps te gebruiken en 12 procent van de Amsterdammers maar liefst drie tot tien apps gebruikt. Bovendien geeft 38 procent van de reizigers uit Amsterdam aan graag één app te hebben voor al hun reisbehoeftes. In Rotterdam ligt dit percentage op 22 procent.Afbeelding OV

Toegankelijk OV-netwerk

Het is evident dat een gebruiksvriendelijk en toegankelijk OV-netwerk essentieel is voor de ontwikkeling van steden en voor een positieve beleving van de inwoners”, stelt Louis Frank, vicepresident business development BPO bij Xerox. “Hoe groter en meer internationaal georiënteerd een stad is, hoe belangrijker dit wordt. Economische ontwikkeling en inwoners- en bezoekerstevredenheid gaan hand in hand met een goede bereikbaarheid.”

Verbetering reiservaring

Via een slimme inzet van technologie, bijvoorbeeld door contactloos betalen en het plannen van een reis, kan het gemak voor de OV-consument aanzienlijk worden verbeterd”, aldus Frank. “Ook kan technologie belangrijke informatie opleveren inzake gebruikersvoorkeuren en belastbaarheid. Dat Nederland op dit gebied nog achter loopt, heeft waarschijnlijk te maken met de kleinere schaal van onze steden. Ook kunnen factoren als toerisme, de aard van vervoersbehoefte en opleidingsniveau een rol spelen.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Xerox.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie