Naar inhoud

Overbrug lacune tussen fysieke en digitale wereld in retail!

De uitbraak van de COVID-19-pandemie heeft ervoor gezorgd dat Nederlanders massaal aan het winkelen in het online domein zijn geslagen. Nederlandse consumenten zijn collectief in één klap digitaal vaardig geworden. Voor retailers is het nu zaak de actuele uitdagingen aan te pakken. Bij het verkopen van producten gaat het straks namelijk om wie er het beste in slaagt om de fysieke en digitale wereld met elkaar te verbinden.

Na de persconferentie van Mark Rutte op donderdag 12 maart 2020 waarin hij de intelligente lockdown aankondigde, zagen we een boost in de onlineverkopen. In sommige weken verkocht bol.com tot driemaal zo veel als anders. Ook bij Amazon vlogen de pakketjes de deur uit. Pakketbezorgers kregen de drukste periode ooit voor de kiezen en non-food-webshops zagen rond Pasen hun omzetten stijgen met wel 60 tot 70 procent. Het zijn berichten vanuit de retail die je meestal vooral rond de kerstperiode hoort.

COVID-19 verandert het retaillandschap voorgoed

Nederlanders bestelden de afgelopen maanden met z'n allen meer online. Dit gebeurde om het thuiswerken aangenamer te maken en voor de aanschaf van speelgoed om de verveling tegen te gaan. Daarnaast gingen ze in hun huis klussen of de tuin verfaaien. En ook vonden ze het wel gemakkelijk om hun boodschappen online te doen en zo tegelijkertijd aan de drukte in de supermarkten te ontsnappen.

“Onze klanten bestellen meer artikelen.” Dat hoorde je in die begindagen van de pandemie bij bol.com. De verkoop van producten om thuis te werken – zoals beeldschermen, laptops en webcams – steeg bij die webwinkel met ruim 300 procent ten opzichte van een paar dagen eerder voor de lockdown. “Bij de sportartikelen – zoals halters en matjes – zagen we in die periode een stijging van meer dan 500 procent”, aldus Tamara Vlootman, public relations advisor bij bol.com.

We stevenen af op een tijdperk waarin online en offline volwaardig in elkaar zijn opgegaan.

Niet iedereen profiteerde van de mogelijkheden van verkopen via het online domein. In de modesector kon het onlineverkoopkanaal het crisisgetijde niet keren. Daar liep de omzet in eerste instantie namelijk terug. Gelukkig herstelde dat na de beginperiode en zit de groei in onlineverkopen momenteel weer in de lift. Op termijn moet blijken of deze crisis het beginpunt is geweest van een definitieve verandering van winkelen – een tijdperk waarin online en offline volwaardig in elkaar zijn opgegaan.

Omarm de mogelijkheden van verkopen online

De webshops hebben meer kunnen omzetten. Maar het is vooral de combinatie van fysieke winkel en verkoop online die de sterkste groeicijfers laat zien. Waar oorspronkelijk ongeveer 85 procent van elke euro in traditionele retail werd uitgegeven, zien merken door de uitbraak van het coronavirus nu een groei van dubbele cijfers in hun omzetten online. Kortom, wie tegenwoordig producten wil verkopen, kan niet meer zonder een online winkel.

Kleine en middelgrote bedrijven kunnen via onlineverkoopkanalen hun producten aanbieden. Meeliften op platforms als bol.com, Amazon en Alibaba is dé manier om je verkopen online een boost te geven. Volgens een onderzoek van kennisnetwerk ShoppingTomorrow start maar liefst 73 procent van alle Nederlandse consumenten tegenwoordig zijn zoektocht naar een product op een marketplace als bol.com of Amazon.

Geregistreerde Europees artikelnummering is onmisbaar

Ondernemers moeten wel opletten dat ze unieke geregistreerde barcodes aanschaffen als zij hun producten aan de man willen brengen. Het is die code waarmee je je product online én offline kenbaar maakt aan marktplaatsen, verkopers én klanten. Het is dan ook de nadrukkelijke wens van online platformen om aan ieder product een uniek European Article Number (EAN) te hangen. Daar komt bij dat als je nu een barcode aanschaft, je meteen basisgegevens over je product – zoals merknaam, productomschrijving en productfoto’s – vastlegt.

De vraag naar barcodes blijft toenemen. Ook dit jaar zien we die trend. In die ontwikkeling heeft COVID-19 geen verandering gebracht. Integendeel, want de groei houdt aan.

Als je bedenkt dat er wereldwijd dagelijks 10 miljard keer producten worden gescand, heb je een beeld van de hoeveelheid barcodes. Ja, iedereen zit aan de barcode. De realiteit is dat jaarlijks honderdduizenden verschillende artikelen vernieuwd of aangevuld worden. Dan is het evident dat de identificatie van producten op orde moet zijn. We zien de afgelopen jaren de vraag naar barcodes dan ook alleen maar toenemen. Ook dit jaar zien we die trend. In die ontwikkeling heeft COVID-19 in ieder geval geen verandering gebracht. Integendeel, want de groei houdt aan.

Overbrug kloof tussen fysieke en digitale wereld

Bedrijven profiteren van de voortdurende groei in aankopen online door de consumenten. Maar hoe gaat het verder in de winkels? De fundamentele verandering van winkelen zit in het koopgedrag van consumenten. Winkels zijn the place to be voor inspiratie, online is er voor de gerichte aanschaf en herhalingsaankopen.

Ook uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de omzet van in Nederland gevestigde webwinkels in het eerste kwartaal van 2020 20,2 procent hoger was dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en omnichannel-retailers. De omzet van pure players was in het eerste kwartaal van 2020 18,8 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de omnichannel-aanbieders was de omzet online in deze periode 22,3 procent hoger.

Wij verwachten dat de verschuiving naar verkopen online niet tijdelijk is. Het is mooi om te zien dat traditionele winkelketens die geïnvesteerd hebben in hun online kanalen nu het meeste profiteren. We leven immers in een verbonden wereld. Het gaat in de toekomst vooral om het overbruggen van de kloof tussen de fysieke en digitale wereld. De link tussen technologie, consumenten en bedrijven is dat het de identificatie van alles mogelijk maakt. Daarom hebben we onze standaarden nu en in de toekomst hard nodig.

Pieter Maarleveld is directeur van standaardisatieorganisatie GS1 Nederland.

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie