Naar inhoud

Overdaad aan internetadvertenties ergernis voor consumenten

De discussie rondom de adblockers heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat duidelijke afwegingen over online reclame noodzaak zijn. De Nederlandse consument ergert zich vooral aan internetadvertenties omdat het er simpelweg te veel zijn (73%) en de advertenties zorgen voor een te trage performance (42%). 36 procent installeert een adblocker om te ontkomen aan retargeting. De grootste ergernis vormen advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59%), de website helemaal afdekken (54%) en met geluid starten (41%).

Gebruik adblockers

Deze gegevens zijn terug te vinden in het rapport 'Adblockers-onderzoek', een publicatie van de branchevereniging voor digitale marketing IAB Nederland. Het onderzoeksrapport is gebaseerd op twee studies van onderzoeksbureau Mediabrands Marketing Sciences. In het eerste onderzoek is het gebruik van adblockers onder een groep van 590 respondenten in Nederland uitgevraagd. Browserversies en devices zijn gedeeltelijk uitgevraagd en gedeeltelijk passief gemeten.

Motieven gebruik

In het tweede onderzoek is dieper ingegaan op de motieven van het gebruik van adblockers en de bereidheid van de consument om te betalen voor internetcontent. Voor deze studie zijn in totaal 300 mensen geïnterviewd: 200 respondenten die op dit moment een adblocker hebben geïnstalleerd en 100 respondenten die voorheen een adblocker hadden geïnstalleerd, maar deze inmiddels weer hebben verwijderd.

2,5 miljoen Nederlanders

Ondanks dat men (69%) begrijpt dat websites afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, heeft 32 procent van de Nederlandse bevolking ervaring met adblockers. Daarvan is 12 procent inmiddels gestopt, waardoor op dit moment 2,5 miljoen Nederlanders een adblocker heeft geïnstalleerd. Zo’n 23 procent van de adblock-gebruikers 'whitelist' websites. Daarmee laat men advertenties van die bewuste websites wel toe. Slechts 2 procent van de adblock-gebruikers is bereid te betalen voor content. 13 procent wil dat wel, mits er dan geen advertenties worden vertoond. 71 procent van de mensen met adblocker-software staat niet negatief tegenover het 'op zwart zetten' van websites.

Irritante advertenties

De consument stoort zich vooral aan advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59%), de website helemaal afdekken (54%) en met geluid starten (41%). Op de vraag hoe storend men bepaalde advertenties vindt gaf een ruime meerderheid aan zich vooral te storen aan Floor Ads (88%), Lightbox (85%) en Skins (76%). Daarnaast vindt 61 procent de non-skippable video ads storend.

Duidelijk signaal consument

Reclamevermijding en de behoefte aan privacy is de sector niet vreemd”, stelt Govaert Plesman, directeur IAB Nederland. “Het is een fenomeen van alle tijden. Wij willen wil dat dit duidelijke signaal van de consument ditmaal niet wordt genegeerd. Door deze onderzoeken weten we nu eindelijk precies aan welke elementen van online advertising de consument zich ergert. Nu is het de verantwoordelijkheid van de sector om de mate van irritatie zoveel mogelijk te beperken. Een van de middelen die wij hiervoor gaan inzetten is een bewustwordingscampagne. Middels deze campagne zullen wij de consument informeren over de mogelijke consequenties zoals betaalmuren of freemium modellen die adblockers met zich meebrengen.”

Richtlijnen sector

Wij zijn ons er terdege van bewust dat de consument alleen een verandering in gedrag zal laten zien, als de sector ook daadwerkelijk iets verandert aan haar werkwijze”, aldus Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland. “We wensen daarom richtlijnen op te stellen over het volume, type uitingen en richtlijnen voor de laadsnelheid en bijvoorbeeld het gebruik van geluid en frequency capping. Om tot deze standaardiseringen van internetadvertenties te komen, zullen wij in de komende twee maanden uitvoerig met uitgevers, bureaus en adverteerders spreken.”

Het onderhavige rapport kun je downloaden op de website van IAB Nederland.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie