Naar inhoud

Overgrote deel klachten over reclame betreft e-mail

In het digitale domein zijn data cruciaal voor zowel organisaties als consumenten. Bedrijven en instellingen beogen met die gegevens inzichten te verkrijgen in de behoeftes van hun klanten en prospects. Consumenten willen vooral dat de privacy en security van hun persoonlijke data is gewaarborgd. Bijna 90 procent van de klachten die in 2016 binnenkwamen bij het klachtenloket van de Privacy Waarborg ging over e-mail.

Zorgvuldigheid persoonsgegevens

Het Privacy Waarborg is een keurmerk, uitgegeven door brancheorganisatie voor marketing en data DDMA, waarmee organisaties laten zien dat zij op een verantwoorde en zorgvuldige omgaan met persoonsgegevens. Hebben consumenten het gevoel dat dit niet het geval is, dan kunnen zij een klacht indienen bij het klachtenloket. Veruit het grootste gedeelte van deze klachten richtte zich de afgelopen twee jaar op e-mail. Mensen vinden het vooral vervelend als ze mail ontvangen terwijl ze zich al hadden uitgeschreven of zelfs nooit hadden aangemeld. Ook niet werkende of ontbrekende uitschrijflinks staan hoog op de klachtenlijst.

Ontvangen ongewenste e-mails

Naast e-mail was slechts een klein aantal van de binnengekomen klachten gericht op telemarketing: 7 procent in 2015 en nog maar 2 procent in 2016. Andere klachten waren gericht op post (6%), cookies (2%), social media (2%) en streetmarketing (1%). Het grootste deel van de klachten ging over organisaties die niet zijn aangesloten bij het keurmerk: 61 procent in 2015, 85 procent in 2016. Ruim driekwart van de klachten is opgelost, nadat de waarborginstantie contact opnam met de betrokken organisatie. De overige klachten bleken niet gegrond of zijn doorverwezen.

Vertrouwen van consumenten

“Deze binnenkomende klachten zijn voor ons erg belangrijk”, zegt Jan Hoek, voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit. “Het biedt ons de mogelijkheid om samen met de betrokken organisaties verbeteringen door te voeren en te werken aan het vertrouwen van consumenten. Bovendien is een klacht een teken dat consumenten actief bezig zijn met privacy en zich bewust zijn van de risico’s en waarde van hun gegevens. Dat is ontzettend belangrijk in een samenleving die steeds meer datagedreven wordt.”


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie