Naar inhoud

Overgrote deel Nederlandse ondernemers negeert Valentijnsdag

Het merendeel van de Nederlandse ondernemers (91%) vindt inhaken op Valentijnsdag te commercieel. Slechts een klein percentage ondernemers ( 9%) ziet deze dag als een goede aanleiding voor een commerciële inhaker vanuit het bedrijf. Voor de meeste ondernemers is 14 februari dit jaar geen bijzondere dag en ze laten decoratie in de winkel of speciale acties achterwege. Dit omdat men hier simpelweg de meerwaarde niet van ziet.

Een andere belangrijke reden die wordt genoemd om Valentijnsdag links te laten liggen, is dat het niet past bij de sector waarin men werkt (42%). Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf geven wel relatief vaker aan dat zij speciale valentijnsacties houden (6%) ten opzichte van zelfstandigen zonder personeel (2%). Dit leert een onderzoek dat marktonderzoeksbureau Ipsos heeft uitgevoerd in opdracht van de financiële dienstverlener Allianz.

Inhaken op Valentijnsdag

“Er zijn jaarlijks een flink aantal dagen te bedenken waarop je als bedrijf kunt inhaken”, duidt Geert Deschoolmeester, head of market management bij Allianz Benelux. “Daarom is het belangrijk om als ondernemer kritisch te kijken naar wat echt past bij het bedrijf of de sector. Het verbaast ons dan ook niet dat veel ondernemers besluiten dat ze Valentijnsdag liever aan zich voorbij laten gaan.”

Klantrelaties onderhouden

4 op 5 zzp’ers zien Valentijnsdag niet als een bijzondere dag om vrij te nemen en iets leuks te gaan doen met de partner. Liever blijven ze gewoon aan het werk en bestellen ze daar iets lekkers te eten. Dat betekent echter niet dat ondernemers het werk consequent boven de relatie plaatsen. Daarom gaat driekwart van de ondernemers op Valentijnsdag wel liever uit eten met zijn of haar partner, dan dat ze met een potentiële klant uit eten gaan om bijvoorbeeld een grote offerte door te spreken.

Prettige werk-privébalans

Over het algemeen zit bij zzp’ers en mkb’ers de relatie niet in de weg bij het ondernemen. Toch geeft 15 procent van de ondernemers aan weleens het idee te hebben dat de relatie een belemmering vormt in het ondernemen. Bij 1 op de 10 ondernemers is de relatie zelfs ooit in gevaar gekomen vanwege de onderneming. Dit laat zien dat het vinden van een prettige werk-privébalans voor een aantal ondernemers nog altijd een lastige taak is.

Toegewijd ondernemen

“Natuurlijk is het belangrijk om toegewijd te zijn aan het ondernemerschap om zo de benodigde successen te behalen”, zegt Geert Deschoolmeester. “Door de schouders er flink onder te zetten, kan het bedrijf blijven groeien. Wat echter niet vergeten moet worden, is dat een stabiele en aangename thuissituatie een belangrijke voorwaarde is voor succesvol ondernemen. Een gezonde relatie heeft dan ook voldoende tijd en aandacht nodig, net zo goed als een gezonde onderneming. Het is dan ook belangrijk om te proberen hier een goede balans in te vinden.”

Dates voor vrijgezelle IT’ers

Vanzelfsprekend zijn er uitzonderingen. Zo halen bedrijven alles uit de kast in de strijd om IT’ers. Team Rockstars IT gaat wel heel ver deze medewerkers te plezieren. Dit IT-bedrijf regelt op Valentijnsdag dates voor vrijgezelle heteromannen. “Wij vragen continu aan onze IT’ers waar we hen blij mee kunnen maken”, vertelt Laurens Simonse, chief executive officer van de onderneming. “Tijdens een strategie-meeting in december vorig jaar kwam – weliswaar als grap – een aantal keer naar voren dat er behoefte is aan een datingservice. Why not, dachten we.”

Date-acheerder voor een dag

“Met het oog op Valentijnsdag én omdat we hoofdsponsor van het Nederlandse Olympisch curlingteam zijn, was het plan snel geboren,” zegt Laurens Simonse. “Op de schaatsbaan in Rotterdam hebben de single IT’ers op 14 februari een eerste date met een door ons gekozen lucky lady. Om het ijs te breken ondersteunt het Nederlands Olympisch curlingteam de mannen door het verzorgen van een ‘Curling Cupid’-clinic. Voor een dag zijn we dus date-acheerder.”

Dag van liefde en romantiek

Overigens heet Valentijnsdag de dag van de liefde, de dag waarop de romantiek centraal staat. 70 procent van de Nederlanders weet echter niet wat tegenwoordig gezien wordt als romantisch. Tegelijkertijd wil bijna driekwart meer romantiek in zijn of haar leven. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse manen en vrouwen van Harlequin, de uitgever van onder andere de bekende Bouquet-reeks.

Romantiek in Nederland

De voornaamste resultaten uit de studie naar romantiek in Nederland op een rij:

  • de meest romantische gebaren zijn knuffelen (55%), een verrassend cadeau kopen (50%) en hand in hand lopen (41%);
  • de grootste afknappers zijn een telefoonverslaving (49%), een slechte persoonlijke verzorging (45%) en bot zijn tegen andere mensen (33%);
  • de belangrijkste relatiedilemma’s zijn wanneer jij je partner voorstelt aan je familie (56%), wat je aantrekt voor een date (54%) en wanneer je voor het eerst ‘Ik hou van jou’ zegt (47%).

Liefde voor de smartphone

Om de liefde van iemands leven te vieren, wordt steeds vaker beroep gedaan op die andere minnaar – de smartphone. Een onderzoek van Google toont aan dat meer dan 70 procent van de consumenten tussen de 18 en 30 jaar oud online winkelen voor Valentijnsdag en dat meer dan de helft van de zoekopdrachten gerelateerd aan deze dag worden uitgevoerd op mobiele telefoons. Dit is meer dan genoeg om merken te wijzen op het belang van hun communicatiestrategie.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie