Naar inhoud

Overlap van privé en werk leidt tot winkelen onder werktijd

Nu het onderscheid tussen online en offline steeds verder vervaagt, lijken ook werk en privé in elkaar over te vloeien. Veel Nederlanders houden deze werelden echter graag gescheiden, met een opmerkelijke uitzondering: shoppen. 18 procent van de kantoormedewerkers vindt het namelijk prima om onder werktijd even naar een winkel te gaan. Vooral medewerkers jonger dan 35 jaar vinden dat dit mogelijk moet zijn. Bijna een kwart van hen (24%) geeft aan geen probleem te zien in winkelen tijdens de werkuren.

Dat blijkt uit een onderzoek van Stocard, aanbieder van een mobile wallet app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren.

Winkelen onder werktijd

Met shoppen onder werktijd hebben 55-plussers duidelijk meer moeite. Slechts 5 procent van hen vindt dit acceptabel. Hoewel een behoorlijk deel van de werkenden dus geen probleem ziet in winkelen tijdens de werkdag, is het percentage dat daadwerkelijk naar een winkel gaat kleiner. 10 procent van de kantoormedewerkers geeft aan wel eens de stad in te gaan, terwijl men eigenlijk op kantoor dient te zitten.

Ook hier speelt leeftijd een belangrijk rol. Van de oudere generatie vanaf 55 jaar geeft niemand aan wel eens te winkelen onder werktijd, terwijl dit percentage bij de jongere generatie tot 35 jaar op 17 procent ligt. Online shoppen daarentegen wordt vaker op kantoor gedaan: 21 procent van de werkenden geeft toe dit te doen.

Verborgen in de agenda

Omdat winkelen terwijl er eigenlijk gewerkt moet worden niet altijd geaccepteerd wordt, probeert 9 procent van werkend Nederland dit te verdoezelen met een businessafspraak. Hoewel het steeds vaker gebeurt, verwachten de meeste Nederlanders namelijk dat hun baas dit niet goedkeurt. 53 procent geeft aan dat zijn werkgever problemen heeft met shoppen onder werktijd.

“Werk en privé lopen steeds meer in elkaar over en dat blijkt ook uit de onderzoekscijfers”, stelt Emile Muijsson, sales director Benelux bij Stocard. “Dit houdt in dat medewerkers vaker ’s avonds thuis nog even werken, maar ook dat er op het werk privézaken worden geregeld. Het merendeel van de Nederlanders geeft wel aan dat zijn werkgever het niet acceptabel vindt als werknemers winkelen onder werktijd. Het is echter vooral belangrijk dat de balans tussen werk en privé niet zoek raakt. Als medewerkers ’s avonds nog hun e-mails beantwoorden, moet het aanschaffen van bijvoorbeeld nieuwe kleding onder werktijd ook geen probleem zijn.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie