Naar inhoud

Overstapcampagnes zorgverzekeraars via de sociale media

Vorig jaar zijn in Nederland door de zorgverzekeraars gezamenlijk honderden miljoenen uitgegeven aan reclame voor het behoud of de verleiding van de klanten. Als alternatief voor de hoge kosten van adverteren op televisie, radio of Google, geeft 70 procent van de verzekeraars aan dit jaar meer gebruik te gaan maken van de sociale media. Facebook is in dit kader veruit het populairste kanaal.

Dit leert een gerichte analyse van de zorgmarkt in het recent voltooide onderzoek van ITDS Business Consultants naar het gebruik van de sociale media in de verzekeringsbranche. Kostenbesparing en een beter bereik van de klant zijn de voornaamste argumenten voor deze keuze.

Tegen minder kosten kunnen de klanten nog beter worden bereikt”, stelt Arjen de Boer, commercieel directeur van IDTS, die deze ontwikkeling toejuicht. “En de niet in reclamegelden geïnvesteerde budgetten zouden weer kunnen worden gebruikt ten behoeve van de consument. Wat mij daarnaast opvalt, is dat webcare nog te weinig wordt ingezet. Er heersen in de deze periode heel veel vragen over vrije zorgkeuze en over restitutiepolis versus naturapolis. Daarover gaan de mensen bellen. De callcenters zijn in de overstapperiode dan ook overbezet. Er wordt daarvoor te weinig gebruik gemaakt van de sociale media en webcare. Dat is een gemiste kans. Met webcare en meer uitleg online kunnen de klanten beter over de diverse onderwerpen worden geïnformeerd.”

Het jachtseizoen van de zorgverzekeraars start begin november. Zoals gebruikelijk heeft DSW als eerste zorgverzekeraar de premies voor 2015 bekendgemaakt. De bestuursvoorzitter van deze verzekeringsmaatschappij, Chris Oomen, heeft aangegeven dat premieverhoging niet aan de orde is. De andere verzekeraars hebben hun plannen nog niet gepresenteerd.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie