Naar inhoud

Overstappen naar een online bank is thans een serieuze optie

Meer dan de helft van de Europeanen (54%) overweegt om in de toekomst zijn huidige traditionele bank te verruilen voor een online bank zonder bankkantoor. Terwijl traditionele banken steeds meer digitale producten en diensten aanbieden, zegt 39 procent van de Europeanen bij zijn huidige bank te blijven. Nederlanders zijn het meest trouw aan hun bank. Maar liefst 58 procent is niet van plan van bank te veranderen. Millennials tussen de 18 en 29 jaar zijn het minst trouw aan hun bank. Bijna twee derde van hen (63%) overweegt om van bank te veranderen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 11.014 consumenten uit 11 Europese landen waaronder Nederland, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau TNS Kantar in opdracht van betaaltechnologiebedrijf Mastercard. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het nog te verschijnen rapport ‘2019 European Digital Banking Study’.

Europeanen staan open voor innovatie in financiële dienstverlening

In september 2019 gaat de wetgeving Payment Services Directive 2 van kracht in Europa, tegelijk met een toenemend gebruik van open banking. Apps en andere diensten krijgen na persoonlijke goedkeuring toegang tot informatie van consumentenrekeningen. Maar liefst 85 procent van alle Europeanen is zich niet bewust van dit initiatief of weten er weinig over te vertellen. Wel staan de meeste consumenten open voor de nieuwe digitale diensten, mogelijk gemaakt door PSD2.

13 procent gebruikt al apps die financiën van verschillende bankrekeningen in een overzicht bijhoudt. En 43 procent wil graag een app gebruiken die op een centrale plek inzicht geeft in het saldo van al zijn lopende rekeningen en spaarrekeningen. Meer dan een vijfde (22%) staat open voor een dienst die helpt om financiën te managen, uitgavepatronen te analyseren en een voorspelling te maken over toekomstige uitgaven.

Banken meest een betrouwbare bron voor financiële dienstverlening zijn

Banken worden gezien als de meest betrouwbare bron voor informatie over het managen van financiën. Maar liefst 70 procent van de Nederlanders ziet banken als de go-to-bron als informatie is gewenst over het beheren van zijn geld. Slechts een derde van de Nederlanders vraagt vrienden of familie om advies. De rest haalt de informatie uit de media (17%), bij financieel adviseurs (19%) of via apps en social media (10%). Toch delen consumenten niet zomaar hun bankgegevens met vrienden. Dat doet slechts 21 procent van de jongeren van 18 tot 30 jaar en 10 procent van de ouderen van 50 tot 69 jaar.

Mastercard verdubbelt aantal samenwerkingen met online banken

Meer dan 90 procent van alle Europeanen ziet samenwerkingen binnen de financiële sector als een voorwaarde voor innovatie. Daarbij noemt 75 procent van de ondervraagden Mastercard als juiste partner voor digitale banken. Het betaaltechnologiebedrijf wordt in Europa gezien als betrouwbaar, beschikt over veilige technologie die gemakkelijk in gebruik is en staat bekend om vele innovatieve producten. Meer dan 60 online banken zonder fysiek bankkantoor werken in Europa samen met het bedrijf.

In Nederland zijn dat onder andere Bunq, Knab en Moneyou. Door deze samenwerking kunnen online banken gebruik maken van technologische kennis, een wereldwijde betaalinfrastructuur en een wereldwijd netwerk met toegang tot financiële instellingen. De onderneming werkt daarnaast intensief samen met banken als ING, Rabobank, ABN AMRO en de Volksbank om hun digitale oplossingen kracht bij te zetten.

Banken bij de uitstek de juiste aanbieder voor transparante oplossingen

“We zien dat Europeanen openstaan voor financiële diensten die hun bankzaken eenvoudiger en transparanter maken”, zegt Arjan Bol, country manager Nederland bij Mastercard. “Omdat vertrouwen hierbij een succesfactor is, zijn banken bij uitstek de juiste aanbieder van dergelijke oplossingen aan hun klanten. Want mensen zien deze instellingen als de meest betrouwbare bron. Wij ondersteunen de digitale transformatie die plaatsvindt in de financiële sector. Onze nieuwe diensten maken het voor banken en derde partijen gemakkelijker om samen te werken, waardoor open banking steeds meer realiteit wordt.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie