Naar inhoud

Overtuiging medewerkers bottleneck digitalisering gemeentes

Ook voor gemeentelijke overheden is de digitalisering een actueel onderwerp. Bijna de helft van de informatiemanagers en IT-medewerkers bij gemeenten (46%) ziet in deze transitie het meekrijgen van medewerkers in innovatie en verandering als de grootste uitdaging bij het opstellen en uitvoeren van IT-beleid. Een kwart van hen geeft aan het lastig te vinden de juiste balans te vinden tussen compliance en flexibel werken. En terwijl dat de digitale transformatie juist door de coronacrisis een urgent aandachtspunt is.

Dit blijkt uit een rondgang langs informatiemanagers en IT-medewerkers werkzaam bij 33 gemeenten in Nederland door IT-dienstverlener BCT.

Gemeenten laten kansen liggen

De afgelopen tijd is bij veel Nederlandse gemeenten bloot komen te liggen dat er nog veel uitdagingen op digitaliseringsgebied zijn. Deze constatering – die al voor de coronacrisis is gedaan – laat zien dat technologie niet optimaal ingezet wordt om de kenniswerkers te faciliteren, want nog geen vijfde van IT’ers geeft aan dit wel te doen.

Gemeenten laten vooral kansen liggen op het gebied van artificial intelligence en machine learning. Bijna driekwart van de ondervraagde informatiemanagers en IT-medewerkers (73%) beaamt dit. Desalniettemin is meer dan 90 procent het eens met de stelling dat informatietechnologie de professionals bij gemeenten in staat stelt waarde toe te voegen voor de organisatie. Tijdens de huidige crisis geldt dit meer dan ooit.

Mens en technologie in balans

“De plekken waar de digitalisering nog niet op orde is, zijn sinds de opkomst van het coronavirus nog sterker aan het licht gekomen. Er ontstaat meer bewustzijn over de staat van de technologie binnen gemeenten”, stelt Dimitri Palmen, directeur van BCT. “Informatiemanagers bij gemeenten zien wel degelijk kansen om meer te bereiken en meer waarde toe te voegen met technologische innovatie, maar zij ervaren tegelijkertijd problemen met de implementatie. Ik ben niet verbaasd dat bijna de helft van de informatiemanagers worstelt met verandermanagement bij hun medewerkers.”

“De technologische ontwikkelingen zijn ontzettend snel gegaan de laatste jaren. De praktijk leert dat we daarbij de factor mens hebben veronachtzaamd. Als je aan de slag gaat met ingrijpende technologieën zoals big data, analytics en artificiële intelligentie, moet je de medewerkers meenemen in die digitale transformatie. Nu informatiemanagers bij gemeenten erkennen dat hier een taak ligt en dit schrijnend aan het licht is gekomen, is het tijd mens en technologie beter in balans te brengen.”

In een achttal trendrapporten wordt dieper ingegaan op zowel de synergie als de paradoxen tussen technologie en de menselijke behoeftes van de mens. De eerste edities in deze serie ‘Survival of the smartest’ vind je op de website van BCT.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie