Naar inhoud

Overvloed aan Heineken en Coca-Cola aan de Nederlandse kust

Als er ooit behoefte was aan een verfrissend biertje, was dat afgelopen periode wel. De recordhitte zorgde voor een stroom bezoekers naar de strandtenten. Die staan tegenwoordig niet alleen meer aan de Nederlandse kust. Provinciale recreatieplassen met strandjes zijn tegenwoordig ook steeds vaker voorzien van een horecagelegenheid. Heineken wordt bij bijna de helft van het groeiend aantal paviljoens als hoofdmerk geschonken.

Strandtent

Dit blijkt uit een analyse van Datlinq, een bedrijf dat beschikt over locatie- en omgevingskenmerken van out-of-home foodservice en retaillocaties. In 2012 is de organisatie begonnen met het bijhouden van het aantal strandtenten. Toen waren er 430. Nu zijn er 566 etablissementen geteld in Nederland. Met de uitzinnige temperaturen de afgelopen zeer zonnige maanden is het niet verbazingwekkend dat daar heel veel drankjes doorheen zijn gegaan. Bij maar liefst 49,5 procent van de strandtenten wordt Heineken als hoofdmerk beschouwd.

Heineken

Na Heineken wordt een aantal verschillende namen als belangrijkste merk genoemd. Op de tweede plek staat Grolsch met 9,2 procent. Daarna volgen achtereenvolgens Jupiler, Hertog Jan, Bavaria, Brand, Warsteiner, Amstel en Dommelsch. Eerder concludeerde het Rotterdamse bedrijf al dat Heineken het grootste distributieaandeel in de Nederlandse horeca -en de foodservicemarkt heeft.

A-locatie

Bij de drankverstrekkers zoals restaurants en cafés heeft Nederlands meest bekende biermerk een aandeel van 33 procent. Dat flinke verschil – 49,5 procent om 33 procent – is mogelijk te verklaren door het feit dat merken graag op A-locaties, dus in het zicht, te vinden willen zijn. Het is er de dames en heren van de promotie veel aan gelegen om hun pilsje uitgeserveerd te zien worden in de zon tussen de windschermen.

Radler

Een drankje dat opvallend goed gepositioneerd is op het strand is Radler. Terwijl 30 procent van de restaurants en cafés dit bier met citroensmaak niet serveert, ontbreekt het verfrissende bier maar bij 6,4 procent van de strandtenten in het aanbod. Het is dus een echt strandproduct. De Radler van Amstel – het merk is in de lijst met biertjes maar matig vertegenwoordigd met 2,8 procent – is bij 70 procent van de strandtenten het hoofdmerk. Bij de andere horecagelegenheden die Radler schenken, blijkt de door Amstel gebrouwen Radler met 60 procent het hoofdmerk.

Coca-Cola

Ook bij andere verfrissende drankjes zijn juist de bekende merken zeer goed vertegenwoordigd. Bij cola is Coca-Cola met 62,5 procent het meest populair. Pepsi is goed voor 36,5 procent. De hete temperaturen weerhoudt de badgasten er niet van om een kop koffie te bestellen. Douwe Egberts levert de meeste koffie aan de waterlijn met 14,2 procent, voor Mocca D’or met 7,4 procent en Miko met 6,8 procent. Maar liefst 93 procent gebruikt bonen voor de koffie en maar 2,4 procent pads, cups of capsules.

Recreatieplas

De groei van het aantal strandtenten vond vooral plaats in de oostelijke provincies. In 2012 waren er in Gelderland 4 strandtenten, nu zijn er 18. In Groningen zijn er met 11 gelegenheden nu 8 meer als in 2012. Ook Limburg heeft tegenwoordig meer etablissementen aan het water. In 2012 waren het er 3, nu 10. De meeste strandtenten zijn te vinden in Zuid-Holland. Daar zijn maar liefst 183 horeca-paviljoens, gevolgd door Noord-Holland met 154 en Zeeland met 80. Den Haag kent het grootste aantal strandtenten met 71 gelegenheden. Daarna volgen Zandvoort met 34 etablissementen en het Zeeuwse Veere met 29 paviljoens.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie