Overzicht van de beste Nederlandse managementboeken van 2019

Dit jaar vindt voor de zestiende keer de verkiezing van het ‘Managementboek van het Jaar’ plaats. Weinig landen hebben zo’n traditie op het gebied van managementboeken als Nederland en België. Door de jaren heen is een brede basis gegroeid van auteurs, deels met een academische achtergrond en deels uit de praktijk. Een aantal uitgeverijen – de een algemener georiënteerd, de ander meer specifiek – heeft daar af en toe een regelrechte bestseller aan en verdient anders toch genoeg aan om ook nieuwe auteurs een kans te kunnen geven. Onmisbaar daarbij is een trouwe kring van lezers die al die boeken niet alleen aanschaffen maar er ook echt wat mee doen.

Bij elkaar leveren die factoren een voedingsbodem op voor gemiddeld 200 tot 250 nieuwe uitgaven per jaar. Sinds 2003 selecteert een vakjury daaruit telkens het ‘Managementboek van het Jaar’. Met de regelmatige wisseling van juryleden en de subjectiviteit van ieder selectieproces, verwacht je wellicht dat het resultaat iets willekeurigs heeft. Maar voor wie het wil zien, leest het palmares als een trendrapport van de Nederlandstalige managementliteratuur en als een kader waarin opeenvolgende bekroningen zich laten begrijpen.
Longlist ‘Managementboek van het Jaar 2019’
De jury – bestaande uit juryvoorzitter Pierre Spaninks, Carla Verwijs, Louis Thörig, Petra Hoogerwerf, Daniel Mogendorff en José Otte – heeft nu de longlist van het ‘Managementboek van het Jaar 2019’ bekendgemaakt. Deze lijst telt 53 boeken. Op 25 maart 2019 verschijnt de shortlist van de 5 beste managementboeken van dit jaar. Op donderdag 18 april 2019 wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse ‘Managementboekgala’, dat plaatsvindt in The Boathouse Kralingen in Rotterdam.
- De employee journey – Sascha Becker en Wenda Bolink
- HR impact, de kracht van vakmanschap – Maarten van Beek
- Kloteklanten 3.0 – Egbert Jan van Bel
- De 10 principes van agile-lean teamcoaching – Aty Boers en Marijke Lingsma
- Veranderen als samenspel – Jaap Boonstra
- Op de schouders van grote en kleine reuzen – Ruud Bouwman
- Het grote stageboek voor werkgevers – Maarten Brand
- De scale-up blueprint – Tony de Bree
- Maak je comeback – Hans van Breukelen en Benno Diederiks
- Klantgericht leiderschap – Sydney Brouwer
- Werken met profielen en persona’s – Boudewijn Bugter en Natanja de Bruin
- De zaak Organon – Jack Burgers en Johan Heilbron
- Aan de slag met dynamic control – Fred Conijn
- People peppers – Michel De Coster
- Sociocratie 3.0 – Jef Cumps
- Fit for the future – Sarah Detaille en Annet de Lange
- Hoe word je een geloofwaardig leider – Marc Dortu
- Samensturing – Rianca Evers-den Ouden
- Dansen met dilemma’s – Allard Everts en Steven Olthof
- Doet marketing ertoe? – Ruud Frambach
- Verdrink geen dooie eend – Marry de Gaay Fortman
- Contentmarketing vanuit je zakelijke DNA – Karin Garritsen
- Broken business: fraude, crisis en herstel – José Hernandez
- Business aikido – Peter Hoogeveen
- Verandercanvas – Ten Have Change Management
- Maak je naam onvergetelijk – Floris Hülsmann
- Diagnose transformatie – Philip J. Idenburg en Monique Philippens
- Instituut voor briljante mislukkingen – Paul Louis Iske
- Denken in organisaties – Tjip de Jong en Joseph Kessels
- Issuedenken – Mayke van Keep en Sybrig van Keep
- Pioniers van de nieuwe welvaart – Kees Klomp en Nadine Maarhuis
- Building tribes, reisgids voor organisaties – Jitske Kramer en Danielle Braun
- De zinmakers – Ben Kuiken
- Alles transactie – Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama
- Ontsokkeld leiderschap – R.W. Mentink
- Employee experience – Heleen Mes en Gea Peper
- De kracht van organisch leiderschap – Ronald van der Molen
- Retail, de digitale hysterie voorbij – Gino Van Ossel
- Strategisch talentmanagement in beweging – Boudewijn Overduin en Simon Noorman
- Leiderschap van de programmamanager – Björn Prevaas en Jo Bos
- Karakter, deugden voor professionals – Wouter Sanderse en Jos Kole
- Risicoleiderschap – Martin van Staveren
- Algoritmisering, wen er maar aan! – Jim Stolze
- Design thinking, radicaal veranderen in kleine stappen – Guido Stompff
- De essentie van high performance – Peter Stoppelenburg
- Verslingerd aan werk – Jeroen Stouten
- De ladder – Ben Tiggelaar
- Breaking bad habbits – Freek Vermeulen
- De fluïde organisatie – Arne de Vet en Filip Lowette
- Risicovreugde – Leo van de Voort en Rob Fijlstra
- Durf te kiezen – Gijs Weenink
- Netwerken met energie – Eelke Wielinga en Sjoerd Robijn
- De zijkant van de macht – Julia Wouters
Het ‘Managementboek van het Jaar’ is een initiatief van de onlineboekwinkel Managementboek. In 2018 hebben Jorg Snoeck en Pauline Neerman voor ‘The future of shopping’ deze prijs in ontvangst mogen nemen.