Naar inhoud

Overzicht van de beste Nederlandse managementboeken van 2019

Dit jaar vindt voor de zestiende keer de verkiezing van het ‘Managementboek van het Jaar’ plaats. Weinig landen hebben zo’n traditie op het gebied van managementboeken als Nederland en België. Door de jaren heen is een brede basis gegroeid van auteurs, deels met een academische achtergrond en deels uit de praktijk. Een aantal uitgeverijen – de een algemener georiënteerd, de ander meer specifiek – heeft daar af en toe een regelrechte bestseller aan en verdient anders toch genoeg aan om ook nieuwe auteurs een kans te kunnen geven. Onmisbaar daarbij is een trouwe kring van lezers die al die boeken niet alleen aanschaffen maar er ook echt wat mee doen.

Bij elkaar leveren die factoren een voedingsbodem op voor gemiddeld 200 tot 250 nieuwe uitgaven per jaar. Sinds 2003 selecteert een vakjury daaruit telkens het ‘Managementboek van het Jaar’. Met de regelmatige wisseling van juryleden en de subjectiviteit van ieder selectieproces, verwacht je wellicht dat het resultaat iets willekeurigs heeft. Maar voor wie het wil zien, leest het palmares als een trendrapport van de Nederlandstalige managementliteratuur en als een kader waarin opeenvolgende bekroningen zich laten begrijpen.

Longlist ‘Managementboek van het Jaar 2019’

De jury – bestaande uit juryvoorzitter Pierre Spaninks, Carla Verwijs, Louis Thörig, Petra Hoogerwerf, Daniel Mogendorff en José Otte – heeft nu de longlist van het ‘Managementboek van het Jaar 2019’ bekendgemaakt. Deze lijst telt 53 boeken. Op 25 maart 2019 verschijnt de shortlist van de 5 beste managementboeken van dit jaar. Op donderdag 18 april 2019 wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse ‘Managementboekgala’, dat plaatsvindt in The Boathouse Kralingen in Rotterdam.

  1. De employee journey – Sascha Becker en Wenda Bolink
  2. HR impact, de kracht van vakmanschap – Maarten van Beek
  3. Kloteklanten 3.0 – Egbert Jan van Bel
  4. De 10 principes van agile-lean teamcoaching – Aty Boers en Marijke Lingsma
  5. Veranderen als samenspel – Jaap Boonstra
  6. Op de schouders van grote en kleine reuzen – Ruud Bouwman
  7. Het grote stageboek voor werkgevers – Maarten Brand
  8. De scale-up blueprint – Tony de Bree
  9. Maak je comeback – Hans van Breukelen en Benno Diederiks
  10. Klantgericht leiderschap – Sydney Brouwer
  11. Werken met profielen en persona’s – Boudewijn Bugter en Natanja de Bruin
  12. De zaak Organon – Jack Burgers en Johan Heilbron
  13. Aan de slag met dynamic control – Fred Conijn
  14. People peppers – Michel De Coster
  15. Sociocratie 3.0 – Jef Cumps
  16. Fit for the future – Sarah Detaille en Annet de Lange
  17. Hoe word je een geloofwaardig leider – Marc Dortu
  18. Samensturing – Rianca Evers-den Ouden
  19. Dansen met dilemma’s – Allard Everts en Steven Olthof
  20. Doet marketing ertoe? – Ruud Frambach
  21. Verdrink geen dooie eend – Marry de Gaay Fortman
  22. Contentmarketing vanuit je zakelijke DNA – Karin Garritsen
  23. Broken business: fraude, crisis en herstel – José Hernandez
  24. Business aikido – Peter Hoogeveen
  25. Verandercanvas – Ten Have Change Management
  26. Maak je naam onvergetelijk – Floris Hülsmann
  27. Diagnose transformatie – Philip J. Idenburg en Monique Philippens
  28. Instituut voor briljante mislukkingen – Paul Louis Iske
  29. Denken in organisaties – Tjip de Jong en Joseph Kessels
  30. Issuedenken – Mayke van Keep en Sybrig van Keep
  31. Pioniers van de nieuwe welvaart – Kees Klomp en Nadine Maarhuis
  32. Building tribes, reisgids voor organisaties – Jitske Kramer en Danielle Braun
  33. De zinmakers – Ben Kuiken
  34. Alles transactie – Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama
  35. Ontsokkeld leiderschap – R.W. Mentink
  36. Employee experience – Heleen Mes en Gea Peper
  37. De kracht van organisch leiderschap – Ronald van der Molen
  38. Retail, de digitale hysterie voorbij – Gino Van Ossel
  39. Strategisch talentmanagement in beweging – Boudewijn Overduin en Simon Noorman
  40. Leiderschap van de programmamanager – Björn Prevaas en Jo Bos
  41. Karakter, deugden voor professionals – Wouter Sanderse en Jos Kole
  42. Risicoleiderschap – Martin van Staveren
  43. Algoritmisering, wen er maar aan! – Jim Stolze
  44. Design thinking, radicaal veranderen in kleine stappen – Guido Stompff
  45. De essentie van high performance – Peter Stoppelenburg
  46. Verslingerd aan werk – Jeroen Stouten
  47. De ladder – Ben Tiggelaar
  48. Breaking bad habbits – Freek Vermeulen
  49. De fluïde organisatie – Arne de Vet en Filip Lowette
  50. Risicovreugde – Leo van de Voort en Rob Fijlstra
  51. Durf te kiezen – Gijs Weenink
  52. Netwerken met energie – Eelke Wielinga en Sjoerd Robijn
  53. De zijkant van de macht – Julia Wouters

Het ‘Managementboek van het Jaar’ is een initiatief van de onlineboekwinkel Managementboek. In 2018 hebben Jorg Snoeck en Pauline Neerman voor ‘The future of shopping’ deze prijs in ontvangst mogen nemen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie