Naar inhoud

Overzicht van de beste Nederlandse managementboeken van 2020

In deze tijd van social distancing en thuiswerken is het verstandig af en toe het actuele nieuws los te laten. Natuurlijk is het zaak je soms even los te koppelen van je laptop en te blijven bewegen binnen de mogelijkheden die je hebt. Dat geldt niet alleen lichamelijk, maar zeker ook geestelijk. Zoals we ons nu weer massaal weer vastklampen aan traditionele media als de televisie en de krant, kan ook een ander beproefd middel ontspanning bieden en Wim T. Schippers roept dat al jaren: “Een boek.”

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een van de vijf boeken die op de shortlist staan van het ‘Managementboek van het Jaar 2020’. Dit is een initiatief van onlineboekwinkel Managementboek. Op donderdag 16 april 2020 wordt bekendgemaakt welk boek deze titel mag voeren. De jury bestaat uit Peter de Roode, Elly Stroo Cloeck, José Otte, Maaike Vrenken, Pierre Spaninks en Jan Hoogstra. De prijs wordt dit jaar voor de 18e keer uitgereikt. Vorig jaar mochten Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama de bijbehorende award in ontvangst nemen voor hun boek ‘Alles transactie – Over data, vertrouwen en de ongekende kansen van het transactionele internet’. Dit is een overzicht van de vijf genomineerde boeken van dit jaar.

‘De wereld is rond’ van Jo Caudron

Al meer dan 20 jaar veranderen sectoren onder impuls van de digitale disruptie. Banken, retailers, media, taxibedrijven en veel andere organisaties ervaren vandaag de kracht van de digitalisering en de uitdagingen die ermee gepaard gaan. Alle sectoren bevinden zich in hun eigen storm waarbij digitale krachten hen dwingen om een nieuwe positie in te nemen. Maar wat als dat slechts het begin is?

Wat als het onvoldoende blijkt om alleen vanuit de eigen industrie te zoeken naar een toekomstgericht transformatieplan? Wat als onze maatschappij zelf in de kern verandert, deels door digitalisering, maar evengoed door grote vraagstukken over de toekomst van werk, wonen, mobiliteit, klimaat, gezondheid, onderwijs, globalisering, bevolkingsgroei en zelfs de problematiek van langer leven?

In ‘De wereld is rond – Een optimistisch masterplan voor de transformatie van business en maatschappij’ gaat Jo Caudron op zoek naar de verbanden tussen elk van deze maatschappelijke transformaties. Hij komt daarbij tot de conclusie dat ze samen een metastorm vormen, een allesoverstijgende reeks van met elkaar verweven perfecte stormen. Deze metastorm heeft impact op elke beslissing die we als bedrijf of individu op de lange termijn maken.

‘Het is oorlog maar niemand die het ziet’ van Huib Modderkolk

Een platgelegde Rotterdamse haven. Nederlandse spionnen die digitaal toeslaan in Moskou. Artsen die ineens niet meer bij medische dossiers kunnen. De moderne tijd biedt talloze voordelen: we werken sneller en zijn altijd en overal bereikbaar. Maar er zijn ook nieuwe gevaren. Zes jaar doet Huib Modderkolk nu onderzoek naar de schaduwkant van internet. Hij begon als buitenstaander, zonder enige voorkennis. Stukje bij beetje won hij het vertrouwen van zijn bronnen.

Zo ontdekte hij dat iemand in Engeland privégesprekken tussen Nederlandse geliefden beluistert en dat een stiekem getrokken kabeltje in Beverwijk de dood van Iraanse demonstranten kan betekenen. Iedere ontdekking roept nieuwe vragen op. Wie leest mee met onze appjes? Hoe ver reiken de tentakels van Nederlandse veiligheidsdiensten? Wat betekent het als staten het internet gebruiken om te controleren en te saboteren? In ‘Het is oorlog maar niemand die het ziet’ laat Huib Modderkolk zien hoe kwetsbaar een samenleving is die steeds meer vertrouwt op techniek.

‘Het grote gevecht’ van Jeroen Smit

Bedrijven die niet bijdragen aan een betere wereld hebben geen bestaansrecht. Ze moeten zich op het goede richten, de wereld beter maken, het geld komt dan vanzelf. Na de door hebzucht en overmoed gekenmerkte crisis van 2008 wordt deze boodschap van de nieuwe chief executive officer van Unilever met gejuich ontvangen. Onverbiddelijk en onvermoeibaar legt Paul Polman uit dat multinationals als Unilever een hoofdrol spelen in het uitbannen van armoede en het aanpakken van het klimaatprobleem.

Dit is het grote gevecht om de ziel van het kapitalisme. Maar de moedige pionier loopt zo ver voor de troepen uit dat zijn duurzame Unilever in 2017 dreigt te worden opgeslokt door concurrent Kraft Heinz. Na deze bijna-doodervaring gaat Paul Polman op zoek naar een veilige haven voor zijn experiment. Door dagkoersen geregeerde Britse aandeelhouders en Nederlandse politici versperren hem de weg. Zijn poging om er eindelijk echt één bedrijf van te maken met één hoofdkantoor in Nederland mislukt op dramatische wijze.

In de bestsellers ‘Het drama Ahold’ uit 2004 en ‘De Prooi’ uit 2008 reconstrueerde Jeroen Smit hoe falend leiderschap, opgejaagd door op snelle winst gerichte aandeelhouders, veel waarde vernietigde. De wereld snakt naar een bedrijfsleven dat zich over de grote vraagstukken van deze tijd ontfermt. In ‘Het grote gevecht & het eenzame gelijk van Paul Polman’ laat Jeroen Smit op meeslepende wijze zien dat we daarvoor allemaal – als consumenten, als werknemers en vooral ook als beleggers – een grote draai moeten maken.

‘Topteams’ van Katja Staartjes en Menno Boermans

De roep om topteams binnen organisaties klinkt steeds luider. Teams die kunnen inspelen op de razendsnelle ontwikkelingen op gebied van digitalisering en globalisering. Teams die antwoord kunnen geven op complexe vraagstukken rondom transformatie en innovatie, waarbij wendbaarheid en samenwerken steeds belangrijker worden. Topprestaties realiseer je namelijk nooit alleen. Echt effectief samenwerken is een klus op zich. En naarmate je hoger en dichter bij je doel komt, wordt de uitdaging alleen maar groter. Kun je elkaar onder druk blijven versterken? Hoe overbrug je de verschillen? Het is de kunst om alles uit je team te halen.

Hoe creëer je zo’n topteam? In ‘Topteams – Samen bergen verzetten’ dient het bergbeklimmen als spiegel, want hoog in de bergen word je samen tot het uiterste op de proef gesteld. Het is dé test voor leiderschap en teamwork. Twee bergbeklimmers hebben daarom hun krachten gebundeld. Katja Staartjes, de eerste Nederlandse vrouw die Mount Everest beklom, beschrijft 18 pijlers die van je team een topteam maken. En Menno Boermans illustreert met zijn foto’s indringend hoe je samen bergen verzet.

‘Bezieling werkt’ van Hans Wopereis

We leven in een overgangstijd waarin de hiërarchische manier van organiseren onder druk staat. Meer dan 1,2 miljoen Nederlanders volgen liever hun hart als zelfstandige zonder personeel dan zich te voegen in de systemen en cultuur van een organisatie. Tegelijkertijd bezwijken steeds meer medewerkers fysiek en geestelijk onder een toenemende werkdruk en een gebrek aan motivatie. Hoe dit te keren? De enige weg is bezieling, zo stelt Hans Wopereis.

Wanneer mensen elkaar herkennen en vinden in het diepste wat hen drijft, geven ze vanzelf dat extra. Dat maakt het verschil en brengt samenwerking opnieuw blijvend plezier en vervulling. ‘Bezieling werkt – Acht bronnen van groei en ontwikkeling in organisaties’ biedt een inspirerend en praktisch kader van acht universele waarden die je kunt inzetten om bezieling tot beginpunt te maken in je organisatie en de cultuur van je team. Met het aanboren van deze acht bronnen ontwikkelt je organisatie zich tot een betekenisvolle plek, waar ieders leiderschap wordt aangesproken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie