Naar inhoud

Overzicht van de sectoren die profiteren van de coronacrisis

De COVID-19-pandemie heeft de wereldeconomie ongekend hard geraakt. Verschillende bedrijven in diverse sectoren zijn tijdelijk gesloten of werken slechts met een fractie van hun capaciteit. Dit is allemaal het gevolg van de overheidsmaatregelen die wereldwijd getroffen zijn om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Maar niet alle ondernemingen lijden onder de pandemie, want er zijn zelfs sectoren die momenteel een ongewone groei doormaken.


Gezondheidszorg

Er is veel vraag naar medische producten en diensten zoals chirurgische maskers, desinfecterende middelen, vitamines plus supplementen en medische benodigdheden. Veel zorgbedrijven hebben moeite om aan de grote vraag te voldoen. Mensen bellen vaker naar de huisarts en er zijn laboratoriumtesten nodig om mogelijke virusinfecties te onderzoeken. Gezondheidsdiensten hebben het momenteel ook erg druk met contactonderzoek, preventiemaatregelen en voorlichting over de maatregelen.

Platforms voor videovergaderingen

Bedrijven en overheidsinstanties worden gedwongen om hun manier van werken te wijzigen om hun werknemers te beschermen. Er werken nu meer mensen dan ooit tevoren op afstand. Dit fenomeen heeft bepaalde platforms verheven tot de essentie van de werkomgeving. Zoom, de app voor videogesprekken, is het succesverhaal van de COVID-19-pandemie. Ook andere tools zoals Google Hangouts, Microsoft Teams, Skype en Slack worden massaal gebruikt.

Entertainmentsector

De entertainmentindustrie is enerzijds zwaar getroffen. Filmstudio’s hebben de productie opgeschort, sportevenementen zijn geannuleerd en bioscopen hebben tot voor kort de deuren gesloten. Anderzijds is de vraag naar thuisentertainment echter sterk toegenomen. Het videogameverkeer is enorm gegroeid en ook gokspelletjes die je kunt spelen in een online casino trekken veel meer spelers aan. Streaminggigant Netflix en zijn Chinese equivalent iQIYI doen het uitzonderlijk goed. Hetzelfde geldt voor bedrijven die online muziek aanbieden zoals Spotify of aan huis leveren zoals Amazon.

E-learning

Heel wat mensen hebben tijdens de lockdown hun tijd gebruikt om hun kennis te verbreden of bepaalde vaardigheden te ontwikkelen door online cursussen te volgen over onder meer softwareontwikkeling, koken, make-up, modeontwerp, vreemde talen en ondernemerschap. Talloze ouders hebben hun kinderen ingeschreven voor online academische programma’s en heel wat leerkrachten doen ervaring op met e-learning. Als reactie op de grote vraag bieden verschillende onlineleerplatforms gratis toegang tot hun diensten aan.

Fietshandel

Mensen zijn tijdens de coronacrisis massaal op de fiets gesprongen. Doordat mondkapjes momenteel verplicht zijn in het openbaar vervoer, hebben pendelaars voor de fiets gekozen om zich te verplaatsen in de stad. Het succes van de tweewieler heeft ook te maken met het warme weer en het feit dat mensen meer vrije tijd hebben. Fietsenwinkels hebben het momenteel erg druk met het uitvoeren van reparaties en met de verkoop van fietsen. Ook de populariteit van e-bikes is sterk toegenomen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie