Naar inhoud

Pakkethectiek groter dan ooit tijdens de komende feestdagen

Singles' Day, Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis, tijdens alle feestdagen overtreft het aantal webshoporders dit jaar die van 2018. De drukste dag van verzendingen wordt de maandag voor kerst. Dan worden de last minute kerstorders van het weekend verzonden. Die maandag worden er naar verwachting 80 procent meer pakketten verstuurd in vergelijking met een normale maandag. Daarmee is kerst weer de populairste feestdag van 2019.

Deze voorspellingen doet IT-dienstverlener Sendcloud op basis van data over pakketvolumes.

Pakketchaos tijdens Black Friday en Cyber Monday

De jongere feestdagen Black Friday en Cyber Monday doen nog maar weinig onder voor de traditionele feestdagen. Waar de kerstweek op +81 procent staat, staan de weken van de nieuwere feestdagen er ook goed voor met +53 procent voor Black Friday en +74 procent voor Cyber Monday ten opzichte van een normale week buiten het piekseizoen. Ook Sinterklaas helpt mee aan de stijgende lijn aan het eind van het jaar. Cyber Monday valt dit jaar op 2 december, waardoor de echte grote pakketdrukte begint in de week van Cyber Monday en Sinterklaas.

Pakketten langer dan een dag onderweg

“We kunnen zien dat de pakketchaos begint in week 49 en duurt tot aan kerst”, duidt Sabi Tolou, co-founder & chief operational officer bij Sendcloud. “Onlineretailers – maar ook consumenten – dienen er rekening mee te houden dat pakketten langer onderweg kunnen zijn dan een dag. De enige bezorgoptie die erop is ingericht om binnen een dag te leveren is same day delivery. Verzenden via afhaalpunten en pakketten zo klein mogelijk verpakken – zodat ze eventueel door de brievenbus passen – zorgt ervoor dat er zo min mogelijk problemen ontstaan. Dit verlicht het pakketnetwerk, waardoor we met z’n allen kunnen zorgen dat cadeautjes op tijd uitgepakt kunnen worden.”

Campagne om consumenten bewust te maken

Zaterdag 9 november 2019 start daarom dan ook de campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’. Met deze bewustwordingscampagne wil de e-commercebranche consumenten adviseren om tijdig cadeaus te bestellen voor de feestdagen. Ieder jaar zorgen de feestdagen voor een omzetstijging van gemiddeld 28 procent ten opzichte van een normale week. Dit jaar valt de jaarlijks groeiende internationale koopdag Black Friday vlak voor Sinterklaas, wat naar verwachting zorgt voor een zeer grote verkooppiek in slechts enkele dagen. In de campagne staat Sinterklaas centraal, die blij is omdat de pakjes op tijd besteld en bezorgd zijn. De consument kan de Sint een handje helpen om alle cadeautjes op tijd onder de schoorsteen te krijgen.

Feestdagen gezamenlijk tot een succes maken

“De webwinkels en vervoerders hebben gezamenlijk de nodige maatregelen genomen om de feestdagen voor iedereen tot een succes te maken”, vertelt Wijnand Jongen, directeur bij brancheorganisatie Thuiswinkel.org. “De e-commercebranche kijkt altijd enorm uit naar de feestdagen en is vroeger dan ooit begonnen met de voorbereidingen. Webwinkels en vervoerders nemen maatregelen zoals het inzetten van extra mankracht. Zij willen consumenten zo goed mogelijk informeren over wanneer zij hun pakketjes kunnen verwachten. De consument kan ook een handje helpen. Hoe eerder er besteld wordt, des te meer spreiding en minder bezorgdruk in die paar dagen.”

Maatregelen om extra logistieke druk te voorkomen

“De piekdagen in aantal bestellingen liggen in 2019 naar verwachting op 29 november – Black Friday – en 2 december – Cyber Monday. Anders dan voorgaande jaren vallen deze dagen zeer dicht op Sinterklaas. Je kunt je voorstellen dat het een uitdaging wordt om al die miljoenen pakketjes voor pakjesavond te bezorgen. Bij webwinkels wordt keihard gewerkt om alle cadeautjes in te pakken, bij de vervoerders worden in deze periode regelmatig twee keer zoveel pakketten als normaal verwerkt en bezorgd. We zien dat veel webwinkels hier al vroeg op anticiperen. Sinds vorig jaar bieden ze al eerder hun kortingsacties aan. Bijvoorbeeld al mooie kortingsacties op Singles' Day op 11 november en in de week voorafgaand aan Black Friday. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk.”

Tijdige bestellingen leiden tot tijdige bezorgingen

“Het kan op sommige extreem drukke dagen gebeuren dat een klein deel van de pakketten niet – zoals ontvangers gewend zijn – al de volgende dag bezorgd kan worden. Met de campagne ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’ vragen we de consument daar rekening mee te houden en tijdig te bestellen. Wat tijdig besteld is, kan per webshop verschillen. Webwinkels informeren consumenten daar zelf over door bijvoorbeeld bij een product op de site de actuele levertijd weer te geven.”

De mogelijkheid om cadeaus online te bestellen is ideaal voor mensen die overdag niet naar de winkelstraat kunnen, willen kiezen uit een breed assortiment, voor mensen die rustig willen zoeken of voor mensen die thuis nieuwsgierige kinderen hebben. Consumenten kunnen een aantal dingen doen:

  • Bestel de cadeaus ruim voor de dag dat je ze nodig hebt. Wacht niet tot het laatste moment als dat niet hoeft.
  • Laat pakketten afleveren op een servicepunt. De vervoerder komt dan niet voor een dichte deur te staan, je kunt het pakket ophalen wanneer je wil en je voorkomt dat het voortijdig in handen komt van degene die je wilt verrassen.
  • Als je het graag thuisbezorgd wil hebben, kies dan een moment waarop je zeker weet dat je thuis bent. Als bezorgers voor een dichte deur staan, duurt de bezorging van pakketten langer.
  • Meld je aan voor de nieuwsbrief van je favoriete webwinkel, zodat je weet welke aanbiedingen er zijn en wanneer.
  • Veel webwinkels geven ook kortingen tijdens Singles' Day. Ook zijn in de week voorafgaand aan Black Friday al veel producten met korting verkrijgbaar. Wachten tot die ene vrijdag is dus in veel gevallen niet meer nodig.
  • Benieuwd wanneer je pakketje binnenkomt? Hou dan de website van de betreffende webwinkel en je e-mail of de app van de vervoerder in de gaten.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie