Naar inhoud

Pakketjes van bol.com bevatten steeds minder opvulmateriaal

E-commerce-platform bol.com schrapt het opvulmateriaal in pakketjes grotendeels. Dit jaar al wordt 75 procent van de pakketjes zonder de gerecyclede papieren opvulling verstuurd. Dat is mogelijk dankzij verpakkingsmachines die pakketjes nog nauwkeuriger op maat maken én een nieuw vuladvies voor handmatig inpakken. Het bedrijf gebruikt hierdoor niet alleen minder verpakkingsmateriaal, ook zijn de pakketjes kleiner. Zo kunnen er meer tegelijk mee in de transportwagens. Deze duurzame verpakkingsmaatregel is onderdeel van de ambitie van de organisatie om de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram in 2025.


Vuladvies om de CO2-uitstoot te reduceren

Verpakkingen maken ongeveer 20 procent uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com. Omdat dit een substantieel aandeel is, kan de onderneming met duurzame verpakkingsinnovaties een aanzienlijke slag slaan om de directe ecologische voetafdruk te verkleinen.

Naast het inpakken met meerdere verpakkingsmachines, is een systeem – het vuladvies – ontwikkeld waarmee medewerkers in het distributiecentrum ook handmatig zo duurzaam mogelijk kunnen inpakken. Op een tablet krijgt een magazijnmedewerker te zien of er wel of geen vulmateriaal gebruikt moet worden bij het op maat verpakken van een artikel. Het bedrijf hoopt daarmee de komende jaren zelfs nog meer dan 75 procent van de pakketjes zonder opvulmateriaal te verzenden.

Meer impact door minder en slimmer te verpakken

“In 2019 maken we grote slagen in het verduurzamen van onze verpakkingsmethodes, die een belangrijk onderdeel zijn in het verminderen van onze CO2-uitstoot”, zegt Jori Ebskamp, lead maatschappelijk ondernemen en duurzaamheid. “Het weglaten van opvulmateriaal helpt ons dichterbij de doelstelling te komen om de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram in 2025. Het komt onze 10 miljoen klanten, onszelf en het milieu ten goede wanneer we het verpakkingsmateriaal tot een minimum weten te beperken.”

Onlangs heeft het e-commerce-platform al aangekondigd waar mogelijk de herkenbare bol.com-doos helemaal weg te laten. Wanneer een artikel echter breekbaar of kwetsbaar is, heeft het extra bescherming nodig tijdens de bezorging. Dan wordt wel een kartonnen doos gebruikt en wordt deze in enkele gevallen opgevuld, om verspilling van artikelen te voorkomen. Daarnaast heeft de onderneming in 2018 een stapel ter hoogte van 23 Eiffeltorens aan karton bespaard, alleen al door het karton dunner te maken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie