Naar inhoud

Pakketlevering in aanloop naar Sinterklaas extreem vertraagd

De belangstelling onder Nederlanders voor online winkelen groeit – mede als gevolg van de COVID-19-pandemie – onverminderd door. Hoewel consumenten bereid zijn op pakketten te wachten in de aanloop naar de feestdagen dit jaar, lopen logistieke dienstverleners als PostNL tegen de grenzen van hun mogelijkheden aanlopen. Het gevolg is dat een groot deel van de artikelen die in week 49 van 2020 besteld zijn – voor bijvoorbeeld het sinterklaasfeest – een week later nog niet geleverd is.

Dit blijkt uit ‘Wuunders Pakketradar’, een data-analyse van transportmanagementservice Wuunder.

Bezorgtijden in november opgelopen tot 3 á 4 dagen

Terugkijkend naar de maand november, blijkt dat pakketten die zijn besteld in week 47 veel vertraging hebben opgelopen. Het duurde gemiddeld 4,2 dagen voordat deze bestellingen geleverd werden. 13,9 procent van de bestelde pakketten in week 47 werd pas twee weken later – in week 49 – geleverd. Het aantal zendingen in week 47 was ook opvallend hoog in vergelijking met de rest van het jaar. Van de in week 48 verstuurde pakketten is het merendeel inmiddels geleverd.

Slechts 1,65 procent is nog onderweg. De gemiddelde levertijd van week 48 staat nu op 2,5 werkdag. Omdat nog niet alle pakketten geleverd zijn, loopt dit gemiddelde nog iets omhoog. Echter, dit komt niet hoger uit dan drie werkdagen, zo is de inschatting. In de radar is te zien dat 16 procent van de pakketten die vorige week – in week 49 – zijn opgehaald bij distributiecentra van e-commercebedrijven momenteel nog niet geleverd is.

Gemiddelde levertijden van pakketten in 2020, tot en met week 48

“Vorige week communiceerde PostNL dat het enorm druk is, waardoor medewerkers soms pakketten niet meer konden ophalen. Het lijkt erop dat dit heeft gewerkt, want afgelopen week daalde het aantal dagen dat een pakket er over deed om afgeleverd te worden”, duidt Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder. “Onze voorspellingen laten voor deze week hetzelfde beeld zien, want vervoerders lijken de enorme hoeveelheden goed aan te kunnen.”

“Desalniettemin doen zowel webwinkels als consumenten er goed aan zich nu voor te bereiden op de drukte die weer toeneemt als de kerstdagen dichterbij komen. Als webshop, groothandel of productiebedrijf kun je deze week bijvoorbeeld zorgen dat een tweede of derde vervoerder aanhaakt, zodat je de naderende pakketdrukte kunt spreiden over verschillende partijen. Gedeeltelijk switchen naar een express-vervoerder of koerier die op dezelfde dag nog levert, brengt natuurlijk kosten met zich mee maar betaalt zich uit in een hogere klanttevredenheid.”

Pakketdrukte in week 50 valt vooralsnog mee

De pakketdrukte valt deze week – in week 50 – vooralsnog mee. Op de meeste dagen – dinsdag, woensdag en donderdag – worden zendingen binnen een dag afgeleverd. Dit zijn normale bezorgperiodes. De piek op maandag 7 december is veroorzaakt door zendingen van eind vorige week die nog opgehaald moesten worden. Dit wordt veroorzaakt door sinterklaascadeaus die te laat besteld zijn. De piek op vrijdag wordt veroorzaakt door het weekend, want sommige zendingen die worden opgehaald op vrijdag kunnen pas op maandag 14 december geleverd worden.

Voorspelde levertijden van pakketten in week 50 van 2020

Foto: Pexels

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie