Naar inhoud

PAN vraagt om versoepeling cookiewet voor affiliate marketing

Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) wil dat er een versoepeling komt van de cookiewet op het gebied van affiliate cookies. Het platform heeft de toezichthouder OPTA en Minister Kamp gevraagd om een herinterpretatie. Volgens de organisatie brengt affiliate marketing 1,07 miljard op in de Nederlandse economie en ondervindt deze sector nu veel last van de nieuwe wet. Volgens PAN worden er tijdens het uitvoeren van affiliate marketing geen persoonsgegevens verzameld en moet de wet daarom worden versoepeld.

Platform Affiliate Netwerken (PAN) heeft de toezichthouder OPTA en Minister Kamp opgeroepen tot een herinterpretatie van de cookiewet op het gebied van affiliate marketing. Aan het einde van dit jaar besloot Minister Kamp nog de wet te versoepelen op het gebied van statistische cookies.

Volgens het platform worden tijdens affiliate marketing geen persoonsgegevens verzameld en verwerkt. Een affiliate netwerk moet ervoor zorgen dat publishers een vergoeding ontvangen van de adverteerder wanneer een webadvertentie tot een verkoop of een informatieaanvraag heeft geleid. Om vast te stellen welke publisher een transactie heeft gerealiseerd zijn affiliate cookies nodig. Omdat affiliate netwerken geen persoonsgegevens zouden verzamelen zijn deze cookies volgens PAN minder privacygevoelig dan statistische cookies.

Thomas Joosten, voorzitter van het PAN, vertelt: “Momenteel worden alle tracking cookies in de cookiewet op één hoop gegooid. Een kwalijk gevolgd van de huidige interpretatie van de cookiewet is dat een groeiende bedrijfstak binnen de online advertentie-industrie met een economische waarde van 1,07 miljard euro wordt bedreigd door de huidige cookiewet.”

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie