Naar inhoud

Particulier bezit maakt plaats voor gebruik van producten

Bijna een kwart van de consumenten geeft aan mobiliteit-as-a-service aantrekkelijk te vinden. Een wereld waarin consumenten niet langer betalen voor een eigen auto, fiets of treinkaartje, maar per rit een prijs betalen, beschouwen zij als het meest realistische servicemodel. Zo verwacht ruim een derde van de consumenten dat een mobiliteitsapp – die weerdata, verkeersinformatie en persoonlijke gegevens combineert – het bezit van eigen vervoer overbodig gaat maken.

Ook voor communicatie-as-a-service (32%) en huismanagement-as-a-service (24%) lijkt een markt te zijn. Denk hierbij aan laptops in bruikleen met een 24/7-dienst bij crashes en hacks. Daarnaast vinden consumenten het een aantrekkelijk idee om huishoudelijke taken uit te besteden aan een huishoudservice, vanwege het gemak en de tijd die dankzij deze dienst vrijkomt. Hier staat tegenover dat bijna de helft dit concept juist niet aantrekkelijk vindt, omdat zij zich zorgen maken over privacy, veiligheid en mogelijke hogere kosten.

Circulaire economie

31 procent van de Nederlanders ouder dan 18 jaar verwacht dat particulier bezit gaat afnemen en meer gebruik wordt gemaakt van producten als dienst. ABN AMRO beschrijft in haar rapport 'City-as-a-service' 7 servicemodellen die ontstaan zodra stadsbewoners geen producten kopen, maar diensten afnemen. Ook heeft zij met circle economy de maatschappelijke impact van deze scenario's op het gebied van wonen, kleding, communicatie, accommodatie, mobiliteit, voeding en logistiek onderzocht. Zo'n 15 procent ziet een dergelijke transformatie liever vandaag dan morgen al gebeuren. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK onder 1.354 Nederlanders dat in aanloop naar het stadsfestival 'WeMakeTheCity' in Amsterdam in opdracht van de bank is uitgevoerd.

Gedragsverandering consument

De overgang naar een bezitloze en leefbare stad slaagt alleen als vaste patronen worden omgegooid. “Dit lukt als de consument hiervan de voordelen en het gemak ervaart en er in financieel opzicht niet slechter van wordt”, vertelt Franka Rolvink Couzy, head sector research bij ABN AMRO. “Reeds bestaande en succesvolle concepten op het gebied van voeding en kleding wijzen erop dat deze wereld minder ver weg is dan we denken. Zo laat 30 procent van de Nederlanders al maaltijden aan huis bezorgen, bestelt 14 procent zijn boodschappen online en koopt 20 procent tweedehands kleding. Deze manier van consumeren heeft impact op de werkgelegenheid, op de CO2-uitstoot, op de omzet van bedrijven, op de tijdsbesteding van consumenten en op de betaalbaarheid voor de consumenten. Het tegen elkaar wegstrepen van deze voor- en nadelen bepaalt of de consument dit city-as-a-service-model omarmt. Maar een gedragsverandering kost tijd.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie 'Whitepapers' van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie