Naar inhoud

Pasen dit jaar minder in trek bij buitenlandse toeristen

Als Eerste Paasdag op 1 april valt, komt de geloofwaardigheid natuurlijk in het gedrang. Het paasweekend trekt naar verwachting dit jaar 850.000 buitenlandse bezoekers. Dit zijn er 100.000 minder ten opzichte van afgelopen jaar. Met name het feit dat de herdenking van de wederopstanding van Jezus eerder in het seizoen valt en de wisselvallige weersverwachting zorgen voor deze daling. Dit weekend gaan ook zo’n 400.000 Nederlanders op vakantie, 100.000 minder ten opzichte van 2017. Pasen wordt traditioneel gezien als de opening van het toeristische seizoen.

Nederland populair bij buurlanden

Deze beramingen komen van communicatieadviesbureau NBTC Holland Marketing. Van de buitenlandse bezoekers komt dit paasweekend naar schatting 65 procent uit Duitsland en 25 procent uit België. Nederland ontvangt jaarlijks de meeste bezoekers uit de buurlanden, aangezien ons land als geliefde bestemming wordt gezien voor met name korte vakanties. Naar verwachting besteden buitenlandse bezoekers dit paasweekend gezamenlijk zo'n 250 miljoen euro besteden. In de regio van regio- en stadsmarketingbureau MarketingOost zijn vooral Sail Kampen, de Hanzesteden en de ANWB Topcampings favoriet.

Strategie gericht op Duitsland en België

Steeds meer Duitsers en Belgen bezoeken Nederland voor korte vakanties, met name met de auto. “Duitse en Belgische bezoekers kennen de bekende plekken vaak al”, vertelt Jos Vranken, algemeen directeur bij NBTC. “Vandaar dat we hen via de zogenaamde HollandCity-strategie inspireren om ook andere unieke bestemmingen in Nederland te laten ontdekken. Andere regio’s profiteren hierdoor steeds meer van de grote en groeiende internationale bestedingen.”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.

Verschillende plekken thematisch koppelen

“Binnen deze strategie werken we onder andere met thematische verhaallijnen waarmee we in samenwerking met partners verschillende plekken in ons land aan elkaar koppelen via een gemeenschappelijk thema. Zo inspireren we bijvoorbeeld Duitse bezoekers met de ‘Hanzestedenlijn’ waarmee negen Hanzesteden in Gelderland en Overijssel als toeristische bestemming onder de aandacht worden gebracht. Een ander voorbeeld is de ‘Kastelenlijn’ waarmee we internationale bezoekers inspireren met de mooiste en aantrekkelijkste kasteel- en buitenplaatsmusea van Nederland.”

Minder Nederlanders op vakantie tijdens Pasen

Naar verwachting trekken er dit jaar minder Nederlanders op uit in vergelijking met vorig jaar. In totaal gaan 400.000 Nederlanders op paasvakantie waarvan 200.000 in eigen land. In totaal besteden ze 35 miljoen euro aan hun paasvakanties. Daarnaast ondernemen Nederlanders naar verwachting 25 miljoen uitstapjes wat goed is voor 450 miljoen euro aan bestedingen.

Overigens is de beleving van Pasen gerust bijzonder te noemen. Die gaat verder dan het zoeken naar eieren en het bezoeken van een meubelboulevard.

Het paasverhaal in ‘t Twents

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie