Naar inhoud

Pathé en Pinkpop hebben de sterkste reputatie onder jongeren

Met kinderen naar het museum of theater komt veel vaker uit de koker van moeders dan vaders. Moeders nemen daarbij drie keer vaker het initiatief dan vaders. Zelfs broertjes, zusjes en vriendjes bemoeien zich beduidend meer met het culturele uitstapje dan vaders. Als het aan de kinderen ligt, bezoeken ze het liefst Pathé, het Spoorwegmuseum of het Anne Frank Huis. Helaas voor hen waarderen moeders het Rijks Museum en Naturalis meer dan het Spoorwegmuseum.

Dit blijkt uit het ‘Jongeren Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.800 jongeren van 4 tot 18 jaar. Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:

  • moeders zijn bij theaterbezoek zelfs vijf keer vaker dan vaders de initiator;
  • veel musea zijn populair bij alle leeftijden, het Van Gogh Museum vanaf 9 jaar;
  • Pinkpop is het favoriete festival van jongeren, net als bij volwassenen;
  • jeugd is gek op megapodia, zoals Amsterdam ArenA, Ziggo Dome en Rotterdam Ahoy.

Top 10 cultuuraanbieders met de sterkste reputatie onder jongeren van 4 tot 18 jaar

  1. Pathé
  2. Het Spoorwegmuseum
  3. Anne Frank Huis
  4. Amsterdam ArenA
  5. Madame Tussauds Amsterdam
  6. Naturalis
  7. Ziggo Dome
  8. NEMO
  9. Rijks Museum Amsterdam
  10. Rotterdam Ahoy

Moeders bepalen het cultuurbezoek

Gemiddeld nemen moeders drie keer vaker dan vaders het initiatief om met de kinderen op cultuurbezoek te gaan. De kinderen zelf, school en andere betrokkenen, zoals broertjes, zusjes en vriendjes, bemoeien zich beduidend meer met het culturele jongerenuitje dan de vaders. Vooral bij museum- en theaterbezoek is de rol van de moeder enorm belangrijk. Alleen als het om bioscoopbezoek gaat, is het kind vaker de initiatiefnemer.

“Vooral voor musea en theaters met een gezinsaanbod is het dus enorm belangrijk om er goed voor te staan bij de moeders”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. “Voor het Spoorwegmuseum is er bijvoorbeeld werk aan de winkel. Moeders gaan namelijk liever naar het Rijks Museum of Naturalis. De sterke positie onder vaders is voor het Spoorwegmuseum minder relevant zolang zij zo weinig initiatief tonen om met het gezin op pad te gaan. Voor theaters zijn moeders nog belangrijker. Een bezoek met kinderen aan voorstellingen van dans, musical en toneel is vijf keer vaker te danken aan moeders dan vaders.”

Initiatiefnemers bij cultuurbezoek met jongeren van 4 tot 18 jaar

Veel musea populair bij alle leeftijden

Het Spoorwegmuseum staat voor de totale jeugd op nummer één als museum. Voor de nummer twee, het Anne Frank Huis, bestaat echter vanaf 9 jaar meer waardering. In alle leeftijdscategorieën staan ook Naturalis, NEMO, het Openluchtmuseum en het Rijks Museum in de top 10 van sterkste museummerken. Bij het nijntje museum en het Van Gogh Museum is de waardering het meest leeftijdsafhankelijk. Vanaf 9 jaar komt het Van Gogh Museum in de museum top-10.

Top 10 sterkste museummerken onder jongeren van 4 tot 18 jaar

  1. Het Spoorwegmuseum
  2. Anne Frank Huis
  3. Madame Tussauds Amsterdam
  4. Naturalis
  5. NEMO
  6. Rijks Museum Amsterdam
  7. Nederlands Openluchtmuseum
  8. Van Gogh Museum
  9. Het Scheepvaartmuseum
  10. nijntje museum

Pinkpop heeft een ijzersterke positie onder jongeren

“De koerswijziging die festivaldirecteur Jan Smeets van Pinkpop eind 2016 aankondigde, blijkt goed te passen bij het topimago van het festival onder jongeren. Eerder onderzoek toont aan dat Pinkpop al jaren het favoriete festival onder volwassenen is. Nu blijkt dit ook het geval te zijn onder jongeren”, aldus Beerda. “De lijst van sterkste festivalmerken toont opvallend veel overeenkomsten met die onder volwassenen. Alleen het Bevrijdingsfestival, Zwarte Cross en Dance Valley zijn voor de gemiddelde volwassene niet in beeld. Maar Lowlands, Concert at SEA, North Sea Jazz, Parkpop en Oerol doen het zowel goed boven als onder de 18 jaar. Niet alleen bij Pinkpop, maar ook bij festivals als North Sea Jazz, bestaan groeikansen door de programmering meer op jongeren te richten.”

Top 10 sterkste festivalmerken onder jongeren van 4 tot 18 jaar

  1. Pinkpop
  2. Bevrijdingsfestival
  3. Lowlands
  4. Zwarte Cross
  5. Dance Valley
  6. Sensation
  7. Concert at SEA
  8. North Sea Jazz Festival
  9. Parkpop
  10. Oerol

Jeugd is gek op megapodia

Uitgezonderd Carré, hebben de traditionele theaters weinig aantrekkingskracht bij jongeren. Zij gaan liever naar megapodia, zoals de Amsterdam ArenA, Ziggo Dome en Rotterdam Ahoy. Beerda: “In deze stadions treden ook veel van de favoriete artiesten van jongeren op.”

Top 10 sterkste podiummerken onder jongeren van 4 tot 18 jaar

  1. Amsterdam ArenA
  2. Ziggo Dome
  3. Rotterdam Ahoy
  4. GelreDome
  5. Koninklijk Theater Carré
  6. Het Concertgebouw Amsterdam
  7. Paradiso
  8. AFAS Circustheater
  9. Beatrix Theater
  10. Luxor Theater Rotterdam
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie