Naar inhoud

Patiënten willen meer betrokken worden bij hun zorgverlening

“De zorg moet meer ruimte creëren om technologische vernieuwing mogelijk te maken. Zonder een verregaande inzet van de technologie is Nederland niet in staat om te voldoen aan de toekomstige gezondheidsbehoeften van een bevolking die steeds ouder wordt en steeds hogere verwachtingen heeft van de zorg. De fundamentele uitdaging in Nederland is hoe op een duurzame manier toegankelijke zorg van hoge kwaliteit kan worden geleverd aan de mensen die deze zorg nodig hebben, op de juiste plaats en de juiste tijd met de juiste mate van interventie.”

Dat stelt Anna van Poucke, partner bij KPMG, naar aanleiding van de publicatie van het rapport ‘Healthcare Reimagined – Trends, voorspellingen en actiepunten om technologische koploper in de zorg te zijn’ door de accountants- en adviesorganisatie: “Oplossingen die in het verleden goed hebben gewerkt, zoals het verkorten van de verblijfsduur en het verhogen van de arbeidsproductiviteit, zijn niet langer voldoende om de huidige uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.”

“Nieuwe technologieën, diensten en bedrijfsmodellen bieden de mogelijkheid om de vraag naar zorg, het gebruik en het beschikbare aanbod te beïnvloeden. Het is hierbij van groot belang te komen tot een nieuw kader dat richting geeft aan innovatie en vernieuwing in de totale zorgketen ondersteunt. Het moet de ontwikkeling en uitwerking van nieuwe ideeën mogelijk maken en de sector in staat stellen te experimenteren met opkomende technologieën die uiteindelijk leiden tot nieuwe zorgoplossingen.”

Hervorming gezondheidszorg

In het onderzoeksrapport wordt de invloed geschetst die de huidige technologische ontwikkelingen op de korte, middellange en lange termijn hebben op de zorgverlening in Nederland. “Feit is dat de bevolking vergrijst en dat het aantal mensen met een chronische ziekte toeneemt”, aldus Anna van Poucke. “Maar tegelijkertijd zien we verkeerde diagnoses, onjuiste en overbehandeling van patiënten en onnodige testen. Er is een gebrek aan transparantie en patiënten leven in de veronderstelling dat iedere aandoening behandeld kan worden.”

“Zorginstellingen hebben moeite om de juiste klinische informatie van patiënten te achterhalen en laten overgekwalificeerd personeel basishandelingen verrichten. Er zijn dan ook grote voordelen te behalen – niet alleen op het gebied van een meer op maat gesneden en innovatieve behandelingen – maar bijvoorbeeld ook met het realiseren van een meer hybride personeelsbestand, waardoor robots basishandelingen overnemen.”

Patiënt als consument

“De patiënt heeft de wens om meer controle en regie uit te oefenen om het eigen zorgproces te bevorderen. Hij probeert de behandeling en verwijzingen te begrijpen en te beïnvloeden”, zegt Hylke Kingma, associate director health IT bij KPMG. “De consument wil op verschillende manieren betrokken worden bij het proces. Patiënten vragen zorgverleners nu al steeds vaker om toegang tot de eigen medische dossiers.”

“Zorgverleners spannen zich steeds meer in om deze informatie te ontsluiten. De lang gekoesterde opvatting dat zorgaanbieders eigenaar van het patiëntendossier zijn, is langzaam aan het veranderen. De consument eist controle over zijn gezondheidsinformatie. Het aanbod van zorg wordt op dit moment gekenmerkt door versnippering. Het streven naar een optimale verhouding tussen concentratie en spreiding van zorg jaagt de versnippering alleen maar aan.”

Met technologie naar betere zorg

Alleen fundamentele stappen in regionale samenwerking en de inzet van technologie kunnen volgens Hylke Kingma voorkomen dat de zorg steeds verder dichtslibt: “Ondanks alle onzekerheden moeten we veel sneller naar digitalisering van zorg. De technologie is ook al beschikbaar. In ons rapport noemen we veel concrete voorbeelden, zowel in Nederland als daarbuiten, waar technologie nu al wordt ingezet om beter samen te werken - met en voor de patiënt en burger. Het is niet meer een technologieprobleem. Het gaat nu om het maken van de juiste keuzes en in samenwerking starten met de warme transformatie naar betere zorg.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie