Naar inhoud

Peer-to-peer-concept nu ook toegepast op deelplatform voor motoren

In Nederland zijn er 1,3 miljoen motorrijders. 55 procent van de motoristen bezit echter geen eigen motor. Motorbezitters rijden daarentegen gemiddeld maar 3.000 km per jaar. Het gevolg is dat ontelbare motoren de meeste dagen van het jaar staan te stoffen in de garage, terwijl meer dan de helft van de motorrijders niet over een motor beschikt. Een platform dat het peer-to-peer-concept hanteert, wil op deze leemte inspelen.

Motoren huren en verhuren

De Amsterdamse start-up MotoShare maakt het met een deelplatform voor particulieren mogelijk motoren veilig te huren en verhuren. Wereldwijd is deze startende onderneming de eerste die het deelconcept naar de motorbranche brengt. Het online platform is via een crowdfunding-campagne op zoek naar financiering om motorrijdend Nederland kennis te kunnen laten maken met dit concept.

Innovatie in traditionele sector

Het rijden op een motor is per gereden kilometer 2,5 keer duurder dan rijden in een auto. Bezit van een motor is daarmee kostbaar en huren is een goed alternatief. Bij traditionele verhuurbedrijven is huren echter niet toegankelijk. De verhuurders bevinden zich vaak niet om de hoek, de prijzen zijn hoog, huurders zijn gebonden aan openingstijden en het aanbod is zeer beperkt. Het nieuwe platform neemt al deze ongemakken weg door het mogelijk te maken om een motor te huren direct bij particuliere eigenaren.

Betrouwbaarheid community

Huren wordt niet alleen meer toegankelijk, maar ook leuker door het persoonlijke contact tussen liefhebbers. Aan de betrouwbaarheid is eveneens gedacht. De verhuurde motoren zijn all-risk verzekerd via een collectieve polis bij OHRA. Huurders worden gecontroleerd op het schade- en fraudeverleden. Daarnaast beoordelen huurders en verhuurders elkaar, dus wangedrag wordt direct afgestraft door de community. Ten slotte bepaalt de eigenaar van de motor aan wie zijn of haar motor uiteindelijk wordt verhuurd.

Gevarieerd aanbod motoren

MotoShare is nu al het grootste motorverhuurbedrijf in Nederland. Bijna alle merken zijn vertegenwoordigd. Ook bijzondere motoren worden verhuurd, zoals Harley Davidson, custom motoren en oldtimers. In de toekomst zullen ook elektrische motoren via het platform worden verhuurd. In 2016 heeft de start-up de vraag gevalideerd en het concept getest. In 2017 wil het bedrijf alle motorrijders in Nederland bereiken. Om dit te kunnen realiseren is een crowfunding-campagne gestart. Een paar uur na de start van de campagne was het doelbedrag al bereikt.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie