Naar inhoud

Peer-to-peer-netwerken ook toegepast in verzekeringen

Voordat de mensheid geld als wettig betaalmiddel had uitgevonden, bestond handel uit het ruilen van goederen en diensten. Peer-to-peer-diensten, die dankzij de digitalisering en met name de opkomst van sociale media, zijn ontstaan, hanteren feitelijk hetzelfde principe. En met succes, want diensten als Airbnb en Uber hebben de businessmodellen van het hotelwezen en de taxisector behoorlijk op de schop genomen. Ook de verzekeringssector heeft de kracht van deze vorm van netwerken ontdekt.

Verzekeren via peer-to-peer-netwerk

Verzekeringsmaatschappij FBTO is deze week gestart met een pilot op het netwerk Peer waar mensen hun spullen kunnen verzekeren met hun peers. Zonder polisvoorwaarden. Zij kiezen zelf wat ze verzekeren met wie en voor hoeveel. Het platform heeft de verzekeraar samen met klanten ontwikkeld.

Terug naar het eenvoudige begin

Verzekeren begon ooit heel simpel”, aldus Minke Breijer, marktmanager bij FBTO. “Met een kleine groep boeren of dorpsgenoten een potje maken om zo onderling financiële risico's te delen en schadeproblemen op te lossen. Dat vinden we nog steeds een super goed plan. Daarom gaan we met het platform terug naar hoe het ooit begon.”

Community bepaalt de spelregels

De communities bepalen zelf wat ze verzekeren. Polisvoorwaarden zijn er niet. Ze maken hun eigen spelregels. Bij schade bepaalt de community of je geld krijgt of niet. Bovendien kunnen ze vragen stellen, tips geven voor een goedkopere oplossing of hulp aanbieden. Heb je de verzekering niet meer nodig? Dan stop je en krijg je jouw deel van de pot terug.”

Hulp om door te kunnen werken

Stel, je bent fotograaf en aan het werk op een bruiloft. Maar dan wordt je tas met lenzen gestolen. Een ramp natuurlijk. Want morgen heb je een belangrijke opdracht. Hoe mooi zou het zijn, als je dan je community met mede fotografen om hulp kunt vragen? Om de schade te vergoeden. Maar ook om je spullen te lenen. Zodat je gewoon je werk kunt blijven doen.

Volgende stap richting de klant

De klant aan het roer. Vijf jaar geleden begon de verzekeringsmaatschappij er al mee op het platform Onderling. Daar kunnen klanten hun afgewezen schadeclaim voorleggen aan een community. De meerderheid bepaalt of verzekeraar alsnog betaalt. Met Peer zet de verzekeraar een volgende stap. “De wereld om ons heen verandert”, zegt Breijer.

Geloof in kracht van de groep

De consument zit steeds meer aan de knoppen. En dankzij sociale media staat iedereen in no time in verbinding met de rest van de wereld. Nieuwe groepen schieten elkaar te hulp. Wij denken dat mensen heel goed zelf weten wat ze zouden willen verzekeren en hoe. En we geloven in de kracht van de groep. En dan vooral als die groep bestaat uit mensen zoals jij, oftewel je peers.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie