Naar inhoud

Peer-to-peer-platform voor persoonsvervoer in de lift

Anno 2016 is liften een online aangelegenheid geworden. De fysieke duim langs de snelweg heeft plaatsgemaakt voor de digitale duim in communities die zicht richten op het delen van autoritten. Het succes van deze online gemeenschappen is een voorbeeld van de opkomende deeleconomie waar gebruik belangrijker wordt ervaren dan bezit. Via peer-to-peer-platformen delen consumenten in toenemende mate producten die niet dagelijks gebruikt worden.

Kustbestemmingen in trek

Zo kijkt BlaBlaCar, 's werelds grootste platform voor het delen van autoritten over lange afstanden, terug op een zeer drukke zomerperiode. Binnen de Nederlandse community werden er in totaal maar liefst 200.000 zitplaatsen aangeboden afgelopen zomer, voor zowel ritten binnen Nederland als van en naar het buitenland. Tussen juni en juli was een groei van meer dan 260 procent zichtbaar richting Nederlandse kustbestemmingen.

Citytrips populair

Ook werden er langere ritten gemaakt naar typische vakantiebestemmingen, zoals Bilbao, Lissabon en Pisa. Citytrips met een Nederlandse bestemming waren deze zomer populair onder de leden van de community. In totaal werden er meer dan 65.000 zitplaatsen aangeboden richting de vijf grootste steden in Nederland (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven).

Internationale aandacht

De kustprovincie Zeeland was in trek deze zomer, de provincie was bijna twee keer zo populair onder de community-leden als kustplaatsen in Zuid-Holland. Niet alleen Nederlanders trokken erop uit met de peer-to-peer-dienst, ook Duitsers en Belgen boden hun autorit aan richting de Nederlandse kust. Bestemmingen als Vlissingen, Den Helder, Harlingen, Noordwijk, Zandvoort en Renesse waren in de maanden juli en augustus erg populair. “Deze zomer zagen we bij de verschillende Nederlandse kustbestemmingen meer dan een verdubbeling in het aantal aangeboden zitplaatsen”, stelt Shana Smeets, country manager Benelux bij BlaBlaCar Benelux. “Het is goed om te zien dat bestuurders en passagiers ook voor binnenlandse bestemmingen elkaar weten te vinden.”

Festivalgangers liften mee

Ook festivalgangers zagen de online dienst als een ideaal vervoersmiddel richting festivals deze zomer. Tijdens Lowlands zag de ride sharing community bijvoorbeeld een extreme piek van 380 procent in het aangeboden aantal zitplaatsen ten opzichte van een regulier weekend. “Wij merken steeds meer dat ons platform ook voor kortere ritten als een serieuze vervoersmogelijkheid wordt overwogen, bijvoorbeeld naar Lowlands”, aldus Smeets. “Dit is waar wij in de toekomst naar toe willen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie