Naar inhoud

Performanceproblemen belemmeren de digitale transformatie

Organisaties wereldwijd ervaren wekelijks performanceproblemen die hun gebruikerservaring, klantcontacten en zelfs omzet beïnvloeden. Medewerkers verliezen door die problemen een kwart van hun dagelijkse werktijd. De toenemende complexiteit van technische omgevingen wordt beschouwd als de belangrijkste oorzaak voor de belemmeringen, die een succesvolle digitale transformatie dwarsbomen.

Kostbaar tijdverlies door performanceproblemen

Deze conclusies kunnen getrokken worden uit de ‘Global Digital Performance & Transformation Audit’, een onderzoeksrapport Dynatrace. Het rapport van deze onderneming, gericht op digital performancemanagement, is gebaseerd op een onderzoek onder 1.239 IT- en businessprofessionals in Europa en de Verenigde Staten van Amerika. Uit het onderzoek blijkt dat:

  • IT-professionals jaarlijks 522 uren verliezen, oftewel ruim twee uren per werkdag;
  • software-developers 548 uren per jaar verliezen, ook ruim twee uren per werkdag;
  • e-commerce-professionals verliezen 652 uren per jaar verliezen, zo’n 2,5 uren per werkdag
  • marketingprofessionals 470 uren per jaar verliezen, oftewel bijna twee uren per werkdag;
  • customerserviceprofessionals verliezen 496 uren per jaar, zo’n twee uren per werkdag.

Weinig vertrouwen in het oplossen van problemen

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 75 procent van de respondenten weinig vertrouwen heeft in het oplossen van de digitale performanceproblemen. 48 procent vindt dat uitdagingen op het gebied van de digitale performance het succes van de digitale transformatiestrategie van hun organisatie belemmeren. Uit vragen naar de oorzaken van die uitdagingen blijkt dat de toenemende complexiteit van technische omgevingen als belangrijkste wordt ervaren.

Grote afhankelijkheid organisaties van technologie

“De afhankelijkheid van organisaties van technologie om concurrerend en succesvol te blijven in de huidige digitale wereld is de afgelopen drie jaren groter geworden dan in de afgelopen 30 jaar”, zegt John Van Siclen, CEO van Dynatrace. “Hoewel de huidige technologieën bijzonder krachtig zijn, kan een hyperschaalbare en complexe IT-omgeving ook leiden tot een barrière voor de digitale performance van een organisatie. Als men die complexiteit onvoldoende kan managen, leiden daar dagelijks zowel medewerkers als klanten onder.”

Voorkeur voor andere invulling van de verloren tijd

De verloren tijd willen de medewerkers liever anders besteden:

  • 32 procent van de IT-professionals zou meer tijd besteden aan het ontwikkelen van nieuwe systemen en technieken;
  • 36 procent van de app- en webontwikkelaars zou meer tijd besteden aan het onderzoeken, ontwikkelen en implementeren van nieuwe technieken;
  • 36 procent van de e-commerce-specialisten zou zich focussen op omzet- en engagementoptimalisaties;
  • 31 procent van de professionals op het gebied van digitale marketing en communicatie zou meer tijd besteden aan strategie en planning;
  • 30 procent van de klantenservice- en supportprofessionals zou meer tijd besteden aan het klantencontact en bouwen van betrokkenheidsprogramma’s.

Monitoring op basis van kunstmatige intelligentie

“Om voorop te kunnen blijven lopen in het vervullen van de veranderende verwachtingen van klanten en zich te differentiëren van concurrenten, moeten bedrijven problemen in de IT-omgeving zo snel mogelijk oplossen”, concludeert John Van Siclen. “Daarvoor is het belangrijk dat zij performancebeperkingen zowel snel detecteren als verhelpen, voordat de gebruikers en klanten er hinder van ondervinden. Gezien de toenemende complexiteit van applicatie- en webomgevingen en de technische infrastructuur waarop die draaien, is volledig geautomatiseerde monitoring op basis van kunstmatige intelligentie een nieuwe vereiste. Het is bijna onmogelijk dat mensen verschillende dashboards met een toenemend aantal meldingen en duizenden logfiles analyseren om in een paar minuten de oorzaak van een performancevermindering te ontdekken en te verhelpen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Dynatrace.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie