Naar inhoud

Performanceproblemen hinderen gebruik van Internet of Things

Het Internet of Things legt de connectie tussen mens en technologie. Inmiddels gebruikt meer dan de helft (52%) van de consumenten wereldwijd IoT-apparatuur. Maar dat gaat niet zonder horten en stoten. 64 procent van de gebruikers ervaart regelmatig performanceproblemen. Nu is dat nog gemiddeld 1,5 keer per dag. 62 procent verwacht dat het aantal en de frequentie daarvan toeneemt naarmate het technologische netwerk verder groeit.

Dit leert een onderzoek onder 10.002 consumenten in Europa, de Verenigde Staten van Amerika, Australië, Brazilië, China en Singapore, uitgevoerd door Opinium Research in opdracht van IT-dienstverlener Dynatrace. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘IoT Consumer Confidence Report – Challenges for Enterprise Cloud Monitoring on the Horizon’.

IoT op de weg

De performanceproblemen die consumenten nu al ondervinden met alledaagse technologie leidt tot voorzichtigheid met andere IoT-toepassingen. 85 procent van alle respondenten is bezorgd dat autonoom rijdende auto’s straks niet optimaal functioneren, waardoor ongelukken op hoge snelheden kunnen gebeuren. Nog verontrustender is het feit dat 72 procent denkt dat softwarefouten in zelfrijdende auto’s ernstig letsel en dodelijke ongelukken kunnen veroorzaken. 84 procent van de respondenten wil uit angst daarvoor liever geen zelfrijdende auto. Verder maakt 86 procent zich zorgen door een digitaal slot te worden buitengesloten en verwacht 67 procent problemen met slimme verkeerslichten.

IoT in de zorg

Consumenten zijn ook ongerust over IoT-toepassingen in de zorg. 62 procent van alle respondenten vertrouwt geen IoT-apparatuur voor het administreren van de medicatie. In de groep 55-plussers is dat percentage zelfs 74 procent. Maar ook tijdens het monitoren van de hartslag en bloeddruk verwacht maar liefst 85 procent performanceproblemen en als gevolg daarvan mogelijke lekken van privacygevoelige klinische data.

IoT in de woonomgeving

IoT verandert ook de woonomgeving van mensen, met slimme sloten en camera’s voor beveiliging en controlesystemen voor de thermostaat en verlichting. 83 procent van de respondenten maakt zich zorgen de controle te verliezen over hun woonomgeving door performanceproblemen.

Andere onderzoeksresultaten zijn:

  • 73 procent maakt zich zorgen te worden buitengesloten door fouten in smart-home-technologie;
  • 68 procent is bezorgd de controle te verliezen over hun airco- of cv-installatie;
  • 64 procent heeft vergelijkbare zorgen over het bedienen van de verlichting;
  • 81 procent vreest te veel gefactureerd te krijgen voor elektra, gas en water als gevolg van softwarefouten in slimme meters.

IoT-performancemonitoring

Het onderzoek toont twee belangrijke behoeften voor organisaties die een IoT-strategie willen implementeren. Ten eerste dat de IT-complexiteit toeneemt als gevolg van nieuwe cloud-technologie, zoals microservices en de marktdruk om steeds sneller te innoveren. Ten tweede is het belangrijk tevens een strategie te ontwikkelen voor het monitoren van de IoT-performance om alle gebruikers de beste digitale beleving te kunnen bieden.

“De supply chain van elk IoT-apparaat is bijzonder complex”, zegt Dave Anderson, specialist digital performance bij Dynatrace, over de onderzoeksresultaten. “Veel bedrijven worstelen nu al met de toenemende cloud-complexiteit, die door de groei van het Internet of Things nog verder wordt vergroot door alle gebruikte sensoren, verzamelde data en gecontaineriseerde processen. Ook consumenten ondervinden al de nodige problemen met medische applicaties, slimme meters thermostaten en koelkasten, digitale auto- en woningsloten en virtuele persoonlijke assistenten.”

“Omdat men ongeduldiger wordt, tolereren steeds minder consumenten een slechte digitale gebruikerservaring”, duidt Anderson. “Zeker nu we nog maar aan het begin staan van veel IoT-ontwikkelingen. Om daarop te anticiperen is het voor bedrijven belangrijk manieren te vinden om de IoT-toeleveringsketen op een holistische wijze te analyseren en te managen. Alleen met een diepgaand inzicht is het mogelijk real-time te monitoren wat er gebeurt en waar performanceproblemen zich voordoen.”

“De oude methodes voor IT- en softwaremanagement voldoen niet meer in steeds complexer wordende IT-omgevingen, waardoor er risicovolle blinde vlekken ontstaan”, concludeert Anderson. "Daarom zien succesvolle early IoT adaptors kunstmatige intelligentie als de beste oplossing om hun volledige IT-omgeving in kaart te brengen en potentiële problemen zowel snel te ontdekken als op te lossen. Consumenten willen en verwachten perfecte IoT-ervaringen. Bedrijven die het nieuwe IT-universum beheersen, kunnen de meeste kansen benutten die IoT-toepassingen bieden.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Dynatrace.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie