Naar inhoud

Permission based marketing als uitgangspunt technologie

In de samenleving van vandaag vloeien offline en online naadloos in elkaar over. De smartphone is een nieuw zintuig. De digitale revolutie verbindt marketing onlosmakelijk met moderne technologieën. Technieken die veelal jonge ondernemingen leveren. Endeavour Media is een Nederlandse start-up die gespecialiseerd is in het verbinden van de fysieke wereld met het digitale domein, met permission based marketing als uitgangspunt.

Technisch vernuft bepaalt niet alleen het succes van een innovatieve technologie. Ook een levensvatbaar businessmodel is een voorwaarde. Maar vooral de acceptatie door de uiteindelijke gebruiker heeft invloed op de kans van slagen. Deze user experience weet Babak Monfared, chief executive officer van Endeavour Media, op waarde in te schatten. Zijn verhaal over de route van een postzegel naar een wereldwijde onderneming.

Het ontstaan

De oorsprong van het bedrijf ligt op de innovatieafdeling van Koninklijke Joh. Enschedé, de drukkerij bekend van de bankbiljetten en de postzegels. De activiteiten op deze afdeling behelsden vooral het ontwikkelen van nieuwe producten en platformen. Wij zijn daar begonnen met het toevoegen van digitale waarde aan postzegels. Met als uitgangspunt consumenten een extra ervaring op te laten doen. Een zegel van de Golden Earring was het eerste product.”

Als deze postzegel van de Haagse rockband gescand werd met een speciale mobiele applicatie, kreeg je een lied van de band te horen. Bovendien kreeg de consument toegang tot de concertinformatie. Het verbinden van offline en online, het is nog steeds het uitgangspunt van onze filosofie. Twee jaar geleden zijn we met die gedachte als zelfstandige onderneming van start gegaan.”

De visie

Eenvoudig gesteld zorgen wij dat analoge reclame-uitingen voorzien worden met een digitale actieknop of een digitaal activatiesignaal. Alles wat niet op een beeldscherm verschijnt, kunnen wij digitaliseren door het toevoegen van informatie of tags. De bekendste tags zijn barcodes, QR-codes, beeldherkenning, NFC-tags, iBeacons en de onzichtbare CEE-codes.”

Dat gebeurt met behulp van mobiele applicaties voor smartphones die in staat zijn acht verschillende tagging-methodes te scannen. Voor ons is het mogelijk de blik van de consument uit te breiden naar een brede online relatie. Met een keuze die de consument in handen heeft, want hij geeft zelfstandig en welbewust aan voor interactie open te staan.”

Dat kan door een statisch kinderboek aan te vullen met digitale achtergrondinformatie. Of iemand die interesse heeft in een product, direct te informeren over de verkrijgbaarheid of de beste deal met directe aankoopmogelijkheid. Of een aantrekkelijk bevonden recept in tijdschrift te koppelen aan een bestellijst in de app van de retailer of een videoreportage over de bereiding van het gerecht. De actie van de consument is de brug tussen offline naar online en essentieel voor het CEE-platform dat wij bieden.”

De klanten

De diversiteit van onze klantenkring is enorm. We zijn actief op het terrein van  buitenshuis adverteren. Denk daarbij aan reclame-uitingen op straat en posters in bushokjes. Maar ook in het werkveld van de uitgeverijen, zoals in kranten, tijdschriften en de al genoemde postzegels. Verder verrijken we klantervaringen in de retail en de verpakkingsindustrie. Volledig is deze opsomming echter niet.”

Onze doelstelling is onze diensten beschikbaar te stellen voor een breed scala aan bedrijven en instellingen. Daarom behoren zowel Coca-Cola als PepsiCo tot onze klanten. Verder werken wij voor grote internationale merken als Adidas, Adobe, Disney, Nike en Nissan. Maar in het kader van de Kinderboekenweek hebben ook het boek 'De wakkere muis' ondersteund. Daarnaast wil ik zeker JCDecaux noemen, de exploitant van reclamedragend stadsmeubilair.”

Actuele case

In eerste instantie waren onze activiteiten als zelfstandige onderneming gericht op Zuid-Amerika. Recent hebben we daar voor het consortium El Tiempo interactieve elementen toegevoegd aan de gratis krant ADN. In deze Metro van Colombia zitten nu codes versleuteld die lezers de mogelijkheden bieden aanvullende of actuelere informatie te verkrijgen. Door te scannen met de smartphones krijgen zij bijvoorbeeld het besproken prachtige doelpunt te zien of inzicht in de actuele stand van zaken.”

De additionele content kannibaliseert niet met de digitale editie van de krant, die een ander uitgangspunt heeft. Het betreft daadwerkelijk aanvullende informatie voor de papieren editie. Zeker voor een gratis uitgave geldt natuurlijk dat advertenties essentieel zijn. Daarom is er in een dergelijke geval niet oneindig ruimte voor redactionele berichten. Wij bieden met ons platform een extra kanaal om dieper op artikelen en gebeurtenissen in te gaan.”

Daarnaast krijgen ook de adverteerders de beschikking over de dienst. Want voor alle uitgevers van geprinte nieuwsmedia geldt dat de reclame-inkomsten steeds verder teruglopen. Kranten en tijdschriften moeten steeds grotere kortingen geven aan mediabureaus om te kunnen concurreren met digitale uitingen. Door het aanbieden van de aanvullende service worden de marges beschermd en ontstaat een nieuw businessmodel.”

Fysieke wereld

De vooronderstelling dat het digitale tijdperk het einde betekent van offline en print delen wij niet. Naar mijn mening blijft het tastbare bestaan. Het krijgt echter wel een andere functie. Het is nu van belang verbindingen te leggen tussen deze werelden. Daarom zie je webwinkels dan ook experience centers en servicepunten in de fysieke omgeving opzetten. En retailers die zich actief presenteren in de online omgeving. Daarnaast zijn wij technisch klaar om onze techniek ook op online video op schermen buitenshuis toe te passen.”

Klanten respecteren

De opkomst van de adblockers zijn een belangrijke indicatie van de overload aan impressies in dit tijdperk. Consumenten raken moe van de overdaad aan reclame en personalisatie is daarom pure noodzaak. Wij zien de beperkingen van broadcasting, het constant bestoken van mensen met informatie. Daarom is bijvoorbeeld bewust gekozen voor de call to action in onze posters in de bushokjes. Die mensen die de moeite nemen hun telefoon te pakken om een scan te maken, zijn daadwerkelijk geïnteresseerd.”

Dat is commercieel gezien van enorm belang. Kijk maar naar het succes van Google en online search. Consumenten die al op zijn zoek naar producten en diensten zijn op voorhand veel waardevoller dan zij die deze intentie of interesse nog niet hebben aangegeven. Wel moet onmiddellijk duidelijk zijn welke toegevoegde waarde ze  genereren met hun inspanningen.”

Want reclame-uitingen blijven alom aanwezig en ze irriteren niet alleen. Mensen vergeten ze ook, zelfs wanneer ze geïnteresseerd zijn in het product of dienst. En dat is jammer voor merk en consument. Daarom dienen de voordelen van de inspanningen direct duidelijk te zijn. What's in it for me? Die gedachte. En met respect voor de privacy. Het is onze overtuiging dat uiteindelijk alleen permission based marketing functioneert. Een methodiek die leidt tot interactie die voor alle partijen relevant en waardevol is.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie