Naar inhoud

Persberichten nog steeds een effectief PR-middel

Het internet en met name de sociale media hebben gezorgd voor fundamenteel andere informatiedistributie en nieuwsverzameling. Toch blijkt het versturen van persberichten nog altijd effectief. Deze traditionele vorm van public relations slaat met name aan bij mensen met een grote belangstelling voor nieuws. Zij waarderen deze wijze van berichtgeving meer dan berichten in de vorm van het moderne PR-middel blogs.

Nieuwsinteresse

Dit stelt PR- en communicatiebureau Van Diemen Communicatiemakelaars op basis van een kleinschalig onderzoek. Aan de studie hebben 107 mensen deelgenomen, Dit betreft zowel mannen als vrouwen van verschillende leeftijden en opleidingsniveaus. Het onderzoek is verspreid via een online enquête, waarin als eerste de nieuwsinteresse gemeten is. Vervolgens zijn de participanten willekeurig blootgesteld aan óf het persbericht óf de blog. Na het lezen van het bericht konden zij via verschillende vragen aangeven in welke mate zij het bericht waardeerden.

Persberichten

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat mensen die erg geïnteresseerd zijn in nieuws, de nieuwsfeiten het liefst lezen in de vorm van een persbericht. “Dat is interessante informatie”, stelt Tessa Puijk, communicatieadviseur bij Van Diemen Communicatiemakelaars. “De laatste jaren is namelijk steeds meer de focus komen te liggen op blogposts. Ook hebben veel PR-professionals uitgesproken dat zij het belang van persberichten steeds meer zien afnemen. Dit onderzoek bewijst het tegendeel.”

Blogposts

De uitkomst van het onderzoek noemt Puijk een boeiende ontwikkeling. “Zelf zijn wij ook steeds vaker aan het bloggen voor onze klanten. Omdat wij merken dat de consument hier behoefte aan heeft en het tegelijkertijd de online vindbaarheid van onze klanten verbetert. Maar hoewel het één het ander niet uitsluit, is het goed om te weten dat mensen informatie gepresenteerd in de vorm van een persbericht nog steeds waarderen en dat het derhalve nog steeds effectief is om persberichten te versturen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Van Diemen Communicatiemakelaars.

Logo CustomerTalk

Accepteren Meer informatie