Naar inhoud

Personalisatie de nieuwe standaard in marketingcommunicatie

Marketeers in Nederland raken er steeds meer van doordrongen dat een one-size-fits-all-methodiek niet de gewenste resultaten oplevert in hun communicatie met klanten en prospects. Ten opzichte van vorig jaar is in 2020 de gepersonaliseerde marketingcommunicatie dan ook in vrijwel alle kanalen toegenomen. Het komt bovendien steeds minder voor dat Nederlandse organisaties helemaal niet personaliseren. Schieten met hagel lijkt daarmee verleden tijd te worden in het Nederlandse marketinglandschap.

De marketingkanalen waarin de personalisatie van de communicatie het meeste is toegenomen, zijn display advertising van 63 naar 85 procent, direct messaging van 72 naar 90 procent, social media van 54 naar 66 procent en search advertising van 61 naar 72 procent. Dat kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Data-Driven Marketing Onderzoek – Editie 2020’ van DDMA. Het rapport is gebaseerd op twee onderzoeken van deze brancheorganisatie. Voor het eerste deel is onderzoek gedaan bij 162 Nederlandse organisaties en voor het tweede deel bij 136 organisaties in Nederland.

Website, e-mail en social media zijn standaardcommunicatiemiddelen geworden.

Communicatiestandaard

Het tweede deel van het onderzoek laat zien dat er binnen het Nederlandse bedrijfsleven een duidelijke communicatiestandaard is ontstaan. Vrijwel alle organisaties zetten tegenwoordig hun website (97%), e-mail (96%) en social media (90%) in om te communiceren met – potentiële – klanten. Deze bevindingen zijn vergelijkbaar met de resultaten van vorig jaar. Wel is de kanalenmix bij grote organisaties met meer dan 100 werknemers diverser geworden, want 73 procent van die organisaties gebruikt acht of meer kanalen om met klanten te communiceren. Bij kleine organisaties met maximaal 100 werknemers is dit 24 procent. Bij een aantal kanalen zijn de verschillen groot. Zo zet 48 procent van de grote organisaties mobiele apps in, tegenover slechts 8 procent van de kleine organisaties. Ook search advertising wordt door kleine organisaties (60%) aanzienlijk minder gebruikt dan bij grote organisaties (86%).

Nederlandse marketeers hebben veel vertrouwen in de kracht van data.

Kracht van data

Het vertrouwen in data is onmiskenbaar aanwezig. In 82 procent van de organisaties leeft namelijk de opvatting dat data leidend moeten zijn bij het optimaliseren van de inzet van de marketingkanalen. Investeringen in data-gedreven marketing hebben binnen de sector dan ook het meeste bijgedragen aan meer of betere klantdata (44%), meer of betere leads (42%), meer inzicht in het gedrag en de voorkeuren van klanten (39%), een grotere naamsbekendheid (33%) en een betere samenwerking tussen de verschillende afdelingen (31%). Om te kunnen innoveren, wordt in 61 procent van de organisaties aangegeven aan dat een agile mindset noodzakelijk is. Daarnaast blijft ook het verkrijgen van budget een uitdaging, zo wordt bevestigd in 24 procent van de organisaties.

Het budget voor chatbots, online video, e-mail en mobiele apps is gestegen in het Nederlandse bedrijfsleven.

Budgettaire uitdagingen

Ondanks de budgettaire uitdagingen wordt in de meeste organisaties komend jaar een gelijk of zelfs een stijging van het budget voor bijna alle kanalen verwacht. Zeker voor chatbots (42%), onlinevideo (42%), e-mail (40%) en mobiele apps (39%) wordt meer budget verwacht. Chatbots worden ook het vaakst genoemd als veelbelovende marketingtrend. Alleen gebruikers van direct mail verwachten volgend jaar minder budget. Dat blijkt het geval in 42 procent van de organisaties. Dit ligt in lijn met de afgenomen inzet van direct mail. Tegenwoordig zet 53 procent direct mail in om te communiceren met klanten, terwijl dit vorig jaar nog 80 procent was. Een positieve ontwikkeling is dat in 88 procent van de organisaties wordt aangegeven deels of zelfs volledig inzicht te hebben in wat marketinguitgaven opleveren. In 18 procent van de organisaties wordt zelfs beschikt over een volledig beeld over alle kanalen heen, een lichte stijging van 3 procentpunten ten opzichte van vorig jaar.

Nederlandse marketeers maken zich weinig zorgen over de wetgeving en technische veranderingen.

Privacy en wetgeving

Ondanks de toename van het aantal regels maken Nederlandse marketeers zich vooralsnog weinig zorgen over de privacy en de compliance van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Slechts 15 procent van hen bestempelt dit als een prominente uitdaging. Ook denkt slechts 10 procent dat personalisatie door nieuwe wetten wellicht niet meer mogelijk is. Een andere ontwikkeling als het blokkeren van cookies door browsers wordt eveneens nog in weinig – slechts 16 procent – organisaties als een echte uitdaging gezien.

Foto: Unsplash

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie